Strona Główna
PKP Poznań Poznań Ostrzeszów
PKP Białystok Warszawa cennik
PKP Biuro rzeczy znalezionych
PKP Bydgoszcz bilet turystyczny
PKP Bydgoszcz Galeria zdjęć
PKP Cena biletu miesięcznego
PKP Chełmża Toruń rozkład
PKP Gliwice Opole Gł
PKP gliwice-wrocław Główny
pkp-gorzów wlkp-rozkład
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cukrzycowo.xlx.pl

  • Widzisz posty znalezione dla zapytania: PKP kraków-wiedeń





    Temat: Superszybka kolej w Polsce ?
    Superszybka kolej w Polsce ?
    Ze stolicy Wielkopolski do stolicy kraju dojedziemy w nieco ponad półtorej
    godziny.

    Superszybka kolej nie ma jeszcze oficjalnej nazwy, ale już przylgnęło do niej
    określenie "Y". Dlaczego? Bo linie, które połączą Warszawę z Łodzią,
    Wrocławiem i Poznaniem tworzą kształt litery "igrek".

    Inwestycję planuje PKP Polskie Linie Kolejowe, firma Grupy PKP zajmującej się
    infrastrukturą kolejową. Nie będzie to zwykła modernizacja istniejących linii
    - jak się to dzieje na trasie Warszawa-granica z Niemcami czy
    Wrocław-Katowice. Za sześć lat ruszy budowa zupełnie nowych tras
    przystosowanych do jazdy pociągów z prędkością powyżej 300 km na godzinę, a
    nie jak dotychczas - maksymalnie 160 km/h.

    Pociągi będą jeździć z prędkością porównywalną z francuską superkoleją TGV
    (ok. 300 km/h), będą szybsze od niemieckich ICE (przeciętnie 270 km/h). Podróż
    z Warszawy do Łodzi będzie trwała zaledwie 45 minut. Z Wrocławia do stolicy
    dojedziemy w 1 godzinę i 40 minut, podobnie jak z Poznania.

    - Włączenie linii do istniejącego układu komunikacyjnego pozwoliłoby skrócić
    czas przejazdu także między innymi miastami - zapewnia Łańcucki, rzecznik PKP
    PLK. Z Krakowa do Poznania jechałoby się nieco ponad trzy godziny, a do
    Szczecina - pięć godzin. To dwa razy krócej niż obecnie.

    Pomysł powstał we wrocławskim magistracie, który zainteresował nim kolejarzy.
    - Podchwyciliśmy pomysł, bo uznaliśmy go za sensowny - mówi Łańcucki.

    Za unijne pieniądze

    W następnych latach linia dużych prędkości miałaby zostać przedłużona z
    Poznania do Szczecina, a później - z Warszawy do Gdańska oraz z Warszawy przez
    Białystok, Trakiszki i Rygę do stolicy Estonii - Tallina.

    Koszt budowy linii dużych prędkości wyniesie 3 mld euro. Część pieniędzy ma
    pochodzić z funduszy europejskich.

    Prawdopodobieństwo, że taka superszybka kolej powstanie jest bardzo duże.
    Przed tygodniem Komitet Sterujący przy Ministerstwie Infrastruktury przyjął
    wniosek o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego tzw.
    studium wykonalności tej linii. Jej budowa znalazła się także w projekcie
    Narodowego Planie Rozwoju na lata 2007-2013.

    Budowa rozpocznie od strony zachodniej. Linia pobiegnie częściowo nowymi
    trasami i częściowo śladem istniejących. - Układ obecnych linii jest taki, że
    w niektórych miejscach trzeba będzie poprowadzić skróty - tłumaczy rzecznik PLK.

    Szybka kolej różni

    Budową superszybkiej kolei w Polsce zaniepokoili się poznańscy urzędnicy, bo
    Narodowy Plan Rozwoju uwzględnienia tylko Wrocław jako końcową stację. Protest
    przeciwko pominięciu Poznania wysłał do Ministerstwa Infrastruktury marszałek
    woj. wielkopolskiego Marek Woźniak.

    Jednak, według rzecznika PLK, poznaniacy nie powinni mieć powodów do
    niepokoju. - Do linii włączymy na pewno cztery aglomeracje, wraz z Poznaniem,
    bo tylko wtedy będzie to opłacalne - przekonuje rzecznik PLK.

    - Nie ma żadnej konkurencji pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem - potwierdza
    Andrzej Massel z Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa w Warszawie. -
    Widzimy sens istnienia takiej linii kolejowej tylko wtedy kiedy połączy jak
    najwięcej aglomeracji o dużych potokach podróżnych.

    Krócej niż autem

    Z analizy warszawskiego CNTK wiadomo, że ani podróże samochodem - autostradą,
    ani tanie linie lotnicze nie będą konkurencją dla "polskiego TGV". - Podróż
    pociągiem będzie krótsza niż autostradą. Natomiast tani przewoźnicy lotniczy
    obsługują głównie połączenia międzynarodowe, a rozwoju połączeń krajowych nie
    należy się spodziewać - twierdzi Massel.

    Nie wiadomo ile będą kosztowały przejazdy nową linią. - Gdybym podał cenę, to
    by była futurologia - mówi Massel.

    Superszybkie koleje na świecie

    • TGV (Francja) - najbardziej znany przykład kolei dużych prędkości, otwarta
    w 1976 roku na trasie Paryż-Lyon. Obecnie można nią przejechać z Calais na
    północy Francji do Marsylii na południu, a także z Paryża do Amsterdamu.
    Średnia prędkość - 300 km/h. W 1990 r. specjalnie przystosowany pociąg TGV
    Atlantique osiągnął podczas testów prędkość 513 km/h.

    • Eurostar (Francja/Wielka Brytania/Belgia) - Kolej oddana do użytku w 1994
    roku łączy Europę kontynentalną z Wyspami Brytyjskimi. Maksymalna prędkość -
    300 km/h.

    • ICE (Niemcy) - najszybszy pociąg Deutsche Bahn. Łączy kilka niemieckich
    miast, kursuje także do Wiednia i Zurychu. Maksymalna prędkość - 330 km/h,
    średnia 270 km/h.

    • Pendolino (Włochy) - „Wahadełko”, jak nazwali go czule Włosi ma system,
    który umożliwia wychylanie się wagonów na zakrętach. Jeździ z prędkością ok.
    250 km/h na trasie z Rzymu do Mediolanu i Palermo.

    • Shinkansen (Japonia) - pierwszy w świecie superszybki pociąg. Pojawił się
    37 lat temu na trasie z Tokio do Osaki. Jeździ przeciętnie z prędkością 230
    km/h. Japończycy pracują nad niezwykle kosztownym pociągiem, który ma poruszać
    się po jednym torze na poduszce magnetycznej i osiągać prędkość 520 km/h.
    gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33181,2991123.html
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kava.keep.pl



  • Strona 3 z 3 • Zostało znalezionych 67 rezultatów • 1, 2, 3 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Design by SZABLONY.maniak.pl.