Strona Główna
PKP Poznań Poznań Ostrzeszów
PKP Białystok Warszawa cennik
PKP Biuro rzeczy znalezionych
PKP Bydgoszcz bilet turystyczny
PKP Bydgoszcz Galeria zdjęć
PKP Cena biletu miesięcznego
PKP Chełmża Toruń rozkład
PKP Gliwice Opole Gł
PKP gliwice-wrocław Główny
pkp-gorzów wlkp-rozkład
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • marcinkiewicz.opx.pl

  • Widzisz posty znalezione dla zapytania: PKP Kraków Balice





    Temat: zapomniane linie PKP
    Chrzanów oraz Powiat chrzanowski owszem ma ale dobrą lokalizację natomiast jeśli chodzi o połączenia to nie są one wystarczające a świadczą ku temu rzesze ludzi którzy są zmuszeni dojeżdżać własnymi samochodami do miejsc pracy w Krakowie czy Katowicach czy między miejscowościami, PKS w Chrzanowie został zlikfidowany autobusy komunikacji miejskiej ZKKM Chrzanów nie zapewniają wystarczającej liczby połączeń w warunkach XXI wieku natomiast z pociągami sami widzimy co PKP Przewozy Regionalne powyprawiało - bezterminowe zawieszanie, rozbieranie torów, likfidacja połączeń, być może wrowadzane szynobusy (niestety wolno) na nasze lini uratują tę niewesołą sytuację. Jednak dziwię się mieszkańcą wspomnianych lini Trzebinia-Wadowice że głośno nie protestowali gdy pozbawiano ich połączenia kolejowego, natomiast dziś duża grupa ludzi nawołuje do powrotu ruchu osobowego na tej lini, ale to dobrze bo potrzebny jest powrót ruchu osobowego z Wadowic przez Spytkowice do Trzebini i oby się udało przedłużyć do stacji Chrzanów a te dwa wspaniałe powiaty połaczy kolej bo narazie to nie mamy połączeń praktycznie żadnych.
    I parę słów do lokalnych władz, szukacie miast partnerskich za granicą a dwóch powiatów i ich stoli Wadowic i Chrzanowa z kożyściami dla obydwu stron nie widzicie, jak to jest??? Nie każdy ma samochód i pieniądze na drogie paliwo na dojazdy za to pociągami można w miarę tanio i szybko dojechać. Linia Chrzanów-Trzebinia-Wadowice powinna pokazać w skali naszego województwa że kolej regionalna - szynobusowa, może z powodzeniem działać i przynosić nam wszystkim kożyści.
    Jeszcze parę lat temu nikt nie widział że lepiej koleją dojechać z Krakowa Głónego do Balic bo jeździły autobusy dziś prace trwają pełną parą PKP przejmuje od wojska linię Kraków Mydlniki - Balice aby czerpać kożyści z przewozów, chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć że szybciej zajedzie szynobusem na Balice z centrum Krakowa niż autobusem stojąc w korkach.
    Stąd też coraz większe zainteresowanie koleją będzie bo zawozić będzie pasażerów prosto na lotnisko.



    Temat: Ogrom zmian i inwestycji przed Euro 2012
    PKP PLK: zdążymy z modernizacją linii kolejowych na EURO 2012

    PKP Polskie Linie Kolejowe zdążą z realizacją planu modernizacji infrastruktury kolejowej na EURO 2012 - zapewniła podczas czwartkowego spotkania z dziennikarzami członek zarządu PKP PLK Agnieszka Safuta-Pawlak.

    Łącznie do maja 2012 r. w ramach przygotowań do Mistrzostw Europy w piłce nożnej, PKP PLK zmodernizują 9 odcinków linii kolejowych o łącznej długości prawie tysiąca kilometrów. Do roku 2008 zmodernizowano niemal 450 km. Przed majem 2012 oddane do użytku zostanie kolejne 540 kilometrów.

    "Impulsem do rozpoczęcia prac modernizacyjnych na tak ogromną skalę było nie tylko przyznanie Polsce współorganizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012, ale także wstąpienie do Unii Europejskiej, co otworzyło przed PLK możliwość korzystania z funduszy unijnych - poinformowało PKP PLK. Tylko w latach 2000- 2003 ze środków unijnych polskim kolejom przyznano 876 mln euro.

    Środki, jakie PLK przeznaczą na kolejowe inwestycje infrastrukturalne w ramach EURO 2012, to 18 mld złotych. Z tych pieniędzy firma PLK zamierza zmodernizować linie łączące miasta- gospodarzy rozgrywek EURO 2012.

    Najważniejsze inwestycje w ramach programu Kolej na 2012 to modernizacja odcinków: Warszawa - Łódź, Warszawa - Terespol, Zgorzelec - Opole, Rzeszów - granica państwa, Warszawa - Gdańsk, Wrocław - Poznań, Poznański Węzeł Kolejowy, Warszawski Węzeł Kolejowy, Warszawa - Międzynarodowy Port Lotniczy (MPL) Okęcie oraz odcinek Kraków - MPL Balice.

    "Prace modernizacyjne obejmą nie tylko wymianę torowiska i sieci trakcyjnej, ale także budowę bądź modernizację mostów, wiaduktów, przejść podziemnych, przejść kolejowych, peronów oraz wydatki związane z ochroną środowiska" - poinformowały PKP PLK.

    Spółka liczy, że dzięki tym inwestycjom poprawi się bezpieczeństwo pasażerów oraz znacznie skróci się czas przejazdu pociągami na tych trasach.

    Na wybranych odcinkach czas ten skróci się odpowiednio: na trasie Warszawa Centralna - Wrocław Główny (przez Poznań) - z 308 minut do 260 minut; Warszawa Centralna - Gdańsk Główny - z 270 minut do 180 minut, Warszawa Centralna - Łódź Fabryczna - z 90 minut do 70 minut, Warszawa Centralna - Terespol - ze 195 minut do 125 minut, Wrocław Główny - Węgliniec - Gorlitz ze 160 minut do 85 minut.

    PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. to spółka Grupy PKP, odpowiedzialna za zarządzanie państwową siecią kolejową.

    Źródło: Gazeta Wyborcza





    Temat: zapomniane linie PKP
    wypowiadałem się już parę razy w kwestii wznowienia ruchu pociągów z TRZEBINI do WADOWIC z przedłużeniem do CHRZANOWA teraz w kontekście prób wprowadzenia regularnego autobusu ZKKM z Chrzanowa do Wadowic temat powraca
    jest tylko sporo "ale":
    tak jak "quentin" wspomniałeś doprowadzenie linii do stanu używalności będzie wiązało się ze sporymi nakładami finansowymi, a pkp jest bardziej skore do likwidowania niż wznawiania połączeń,
    w kosztach remont linii, stacji-przystanków kolejowych, zakup szynobusów (nie wrócą tam pociągi elektryczne ponieważ ponowna elektryfikacja i utrzymanie tej infrastruktury pkp po prostu się nie opłaci) więc na linię muszą zostać wprowadzone szynobusy z napędem spalinowym, ciągnięcie wagonów spalinową lokomotywą SM42 w tym przypadku nie ma sensu i będzie nieopłacalne a pkp innych nie zakupi, ba w kosztach zakupu szynobusu na taką linię pkp umyje ręce i będzie to musiał zrobić urząd marszałkowski wraz z powiatami chrzanowskim oraz wadowickim (jakoś tego nie widzę i w to nie wierzę - bo są inne wydatki) zresztą sami widzicie jak wygląda kursowanie na linii Kraków Główny - lotnisko Balice obsługiwane przez spalinowe szynobusy (notoryczne spóźnienia i odwołania kursów spowodowane awariami),
    Podawałem już linka do wyżej wymienionego szlaku kolejowego, podam raz jeszcze http://kolej.one.pl/index.php?dzial=lin ... o=przebieg bywa że czasami przejeżdżam w jego pobliżu Bolęcin-Alwernia ludzie by na pewno jeździli tą linią ale potrzeba masę środków i dobrej woli przede wszystkim a tego w pkp i w naszych urzędach brakuje
    sprawa stanęła i raczej zbyt szybko nie ruszy dopóki w pkp cos się nie zmieni, tymczasem pozostają nieliczne minibusy które jeżdżą jak chcą
    pozdrawiam



    Temat: EURO 2012 w Polsce i na Ukrainie!

    Z tym, że przecież nie każdy hotel musi być pięciogwiazdkowy, a nawet przedstawiciele Polskiej Izby Turystyki zapowiadają, że nastawiają się głównie na hotele dwu-,trzygwiazdkowe, tak więc wydaje mi się, że to nie będzie problem
    Modernizację 1200 km linii kolejowych i 15 dworców w związku z przygotowaniami do piłkarskich mistrzostw Europy zapowiedział podczas konferencji "Eurolog'2012" w Krakowie Jarosław Adwent z zarządu PKP S.A.Wśród 1200 km modernizowanych linii znajdzie się m.in. cała trasa Warszawa - Gdańsk. W stu procentach zmodernizowane będą także, z uwagi na wspólną organizację ME z Ukrainą, połączenia Rzeszowa z granicami państwa.Oprócz tego, w pierwszej kolejności unowocześnione zostaną linie łączące miasta, w których odbywać się będą mecze Euro-2012- Warszawę, Gdańsk, Poznań, Wrocław oraz Kraków i Szczecin.

    "Planujemy także uruchomienie połączeń kolejowych z portami lotniczymi Okęcie, Balice i Pyrzowice" - dodał Adwent.

    Poinformował także, że zmodernizowanych ma zostać 15 dworców kolejowych, m.in. w Sopocie, Gdyni, Szczecinie, Łodzi, Chorzowie i Zabrzu.Przygotowania PKP do Euro-2012 obejmą także wymianę i modernizację taboru. "Planowany jest zakup przez spółkę PKP Intercity 310 sztuk wagonów, które mogą być stosowane w pociągach poruszających się z prędkością 160 i 200 km/h. Kolejne 20 wagonów ma zostać przeznaczonych na linie łączące Warszawę z Gdańskiem, Krakowem i Katowicami, gdzie pociągi mają jeździć z prędkością 250 km/h" - stwierdził Adwent. Zapowiedział także zakup dziesięciu lokomotyw o dopuszczalnej prędkości 200 km/h. Koszt jednej wynosi 4 mln euro.

    To wszystko w zapowiedziach pięknie wygląda, więc trzymam za słowo pana z zarządu PKP



    Temat: Sugestie do SRJP 2000/2001 (nieco długie)


    | reguły są wyjątki np. Krakowianka, ale już Barbakan był strzałem w
    | dzisiątkę,

    he he he - troche zalosne. Akurat czesto jezdze na trasie Krakow-Poznan,
    kiedys udalo mi sie pojechac ex krakowianka - 5.15 do Poznania,
    ex barbakan za to nigdy nie pojechalem, bo ilekroc przyjezdzalem posp.
    Krakowianka do Poznania, tego ekspresu jeszcze tam nie bylo...


    Tylko że dla PKP nie liczy się to ile pociąg jedzie, tylko to ile jedzie nim
    ludzi,
    a na Krakowiankę raczej nie było za dużo chętnych. Jeżeli Barbakanem
    ludzie chcą jeździć to znaczy że to był trafny pociąg.

    A to że ja wolalę Krakowiankę to już inna sprawa, tylko że ona łączy zaledwie

    trzy duże miasta: Kraków, Łódź i Poznań, a Barbakan więcej.


    Kiedys na dworcu w Krakowie spotkalem ludzi, ktorzy jechali na samolot na
    Balice, Barbakan spoznil sie tylko 45 minut, phi.


    Ostatnio się poprawiło i jest z reguły 10 - 20 min,


    Taki pociag, ktory nigdy nie przyjezdza punktualnie, to nie jest zaden
    ekspres, sorry.


    Ale pospiechy na tej trasie spóźniają się tyle samo, czyli czas przejazdu dla
    Ex
    jest krótszy.


    | pewnie taki los spotka Światowida i nie sądzę żeby jego frekwencja
    | zmniejszyła
    | się o 50 %.

    on to zobacz, jak sa zaladowane inne "nie-ekspresy" miedzy Wroclawiem a
    Krakowem... takich wynalazkow jak "ex" barbakan kazdy zdrowy czlowiek
    unika.


    Krakowianka jeździła nawet przed czasem, a jednak jej ludzie unikali
    bardziej.
    A trasę Kraków - Wrocław za kilka lat po podniesieniu na kilku odcinach
    V do 160 też pewnie czeka los E20 i CMK. Barbakan to pierwszy znak tego
    i pewnie z rozkładu na rozkład będzie przybywać Ex-ów na tej trasie,
    aż do osiągnięcia taktu godzinnego za ok 5 lat.

    Pozdrowienia
    Grzesiek





    Temat: Rewizja przygotowań do Euro 2012
    PKP PLK podsumowały zeszły rok w perspektywie przygotowań do Euro 2012

    Narodowy zarządca infrastruktury planował, że w 2008 r. jego nakłady wyniosą 3,44 mld zł. Zrealizowano z tego 3,1 mld zł, czyli 90 proc. planu. Wykorzystanie środków unijnych to 102 proc. (te 2 proc. pojawiły się ze względu na zmiany kursu euro) - poinformowali wczoraj na spotkaniu z dziennikarzami przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe.

    Po ogłoszeniu, że Polska będzie współorganizatorem Euro 2012, PKP PLK zgłosiły do Master Planu spółki PL 2012 zadania modernizacji:

    * linii nr 1 Warszawa - Łódź: Etap I i II, z wyłączeniem odcinka Łódź Widzew - Łódź Fabryczna,
    * linii E65 Warszawa - Gdynia: LCS Nasielsk, Ciechanów, Działdowo, Tczew i stacja Gdynia,
    * linia E20 Warszawa - Terespol: odcinek Siedlce - Terespol Etap I, lot B, C i D,
    * linia E20 Poznański Węzeł Kolejowy i stacja Poznań Główny,
    * linia E59 Poznań - Wrocław: odcinek Wrocław - granica województwa dolnośląskiego,
    * linia E30 Zgorzelec - Medyka: odcinek Zgorzelec - Legnica (stacja Zgorzelec i most w Bolesławcu), odcinek Legnica - Wrocław (szlaki: Środa Śląska - Malczyce, Malczyce - Szczedrzykowice, Szczedrzykowice - Legnica, stacje Leśnica, Miękinia i post. odgał. Szczedrzykowice), odcinek Wrocław - opole (stacje Brzeg i Oława), odcinek Rzeszów - granica państwa (szlak Rzeszów - Munina),
    * Warszawa: linia średnicowa i przystanek Warszawa Stadion,
    * Warszawa: stacja Warszawa Gdańska i linia obwodowa Józefinów - Warszawa Gdańska,
    * połączenia kolejowe z lotniskami: Warszawa - MPL Okęcie (zadanie 1 i 2), Kraków - MPL Balice.

    - Z tej listy wykazu do końca 2008 r. zmodernizowaliśmy niemal 450 km linii - mówi Agnieszka Safuta-Pawlak, członek zarządu PKP PLK. Na tę liczbę składają się modernizacje: na linii E20 odcinek granica państwa - Rzepin, Poznański Węzeł Kolejowy, odcinek Mińsk Maz. - Łuków i Międzyrzec Podlaski - Biała Podlaska; na linii E30 odcinki Zgorzelec - Legnica, Środa Śląska - Wrocław i Wrocław - Opole; na linii nr 1 odcinek Łódź Widzew - Skierniewice; na linii nr 8 odcinek Warszawa Zachodnia - Warszawa Okęcie.

    Do maja 2012 r. i mistrzostw Europy pozostało do zmodernizowania ok. 540 km linii. - Liczymy na to, że wszystko nam się uda. Pomimo nawet tego, że procedury przetargowe są tak skomplikowane, są protesty i odwołania - stwierdziła prezes Safuta-Pawlak.



    źródło: Rynek Kolejowy



    Temat: Tramwaj na torach kolejowych


    -----Original Message-----

    Date: Monday, September 11, 2000 7:29 PM
    Subject: Re: Tramwaj na torach kolejowych

    | Nie - plany były na linię do Balic i Wieliczki - obydwa kierunki po
    torach
    | dalekobieżnych, slalomem pomiędzy pośpiechami i bruttem :)

    Podobnie nie było rozwiązania dla systemu zasilania, bo przecież
    nie da sie w prosty sposób przebudować 105N na dwa systemy
    prędu stałego 600V i 3000V.


    Moim zdaniem - nie ma takiego wyrażenia "nie da się" - tylko, że u nas
    zawsze najpierw się robi, a potem myśli. Jaki problem zaprojektować
    wielosystemowy tabor o skrajni tramwajowej, a na przystankach kolejowych
    dorobić te 50 [m] niskiego peronu - ale to musi być NOWY projekt, a nie
    próba przystosowania Syrekki Bosto do jazdy z prędkością 250 [km/h]:

       Wieliczka                                                         Balice
                               (łącznica KGZ-Kamienna)                    /
                                        _\_KGZ_                    [---___/
    ______Bieżanów___(vmx = 100)___KG___/_______\__(vmx=40)__...
    ...______\_Mydlniki___

    Wymagało by to zelektryfikowania łącznicy z punktem zmiany systemu
    zasilania. Wymagałoby to również przebudowy Mydlnik (2 rozjazdy). Zaraz! Po
    co system DC3000? - może takie coś:

    __________________________________________________________________
                             
      _______________________/______________________________________
     /      ra       |   sa DC600   |   sb disel    |       rb      
    (________________________________________________________________)
      O--O         O---O          O---O           O---O         O--O

    4 [wag] * 3 [osie obl] = 60 [m] czyli tyle co EN57 (3 [wag] * 4 [osie obl])
    Dla niewtajemniczonych - 3 [osie obl], to tyle co ma taka typowa węglarka.

    OGŁASZAM NIEUSTAJĄCY KONKURS !!! na widok boczny pojazdu takiego, czy
    innego - który przewinie się w tej dyskusji w barwach; a) PKP i b) MPK
    Kraków opcjnalnie c) inne fantazyjne bez przesady :)





    Temat: Projekty, inwestycje..
    Czy w tym roku ruszą wielkie inwestycje w Wielkopolsce? Zupełnie na uboczu politycznych sporów posłom udało się wywalczyć miliony złotych, które mogą zamienić nasz region w plac budowy...

    Rząd nie widział potrzeby zamiany drogi krajowej nr 11 - tak zwanej trasy katowickiej - w trasę ekspresową. Mimo tego, z inicjatywy posłów PO, wniosek o przeznaczenie 20 mln zł na budowę trasy został złożony. I znalazł akceptację. - W takich sytuacjach zawsze możemy liczyć na wsparcie posłów nie tylko z Wielkopolski, ale i z innych regionów, gdzie jest zainteresowanie trasą, na przykład z Pomorza, ze Śląska - mówi pomysłodawca rozpoczęcia tej inwestycji, poseł Dariusz Lipiński.
    W pierwszym etapie parametry trasy ekspresowej ma uzyskać fragment drogi nr 11 z Poznania do Kórnika. Inwestycja mogłaby ruszyć wiosną. Potem przyjdzie pora na na cały wielkopolski odcinek ,,jedenastki’’, od Piły do Kępna. Remont tej drogi zapowiadano już od dwóch lat. I od dwóch lat nie mógł on ruszyć...
    Po zakończeniu inwestycji ,,jedenastka’’ będzie drogą o parametrach zbliżonych do autostrady. Wniosek Platformy wsparli wielkopolscy posłowie SLD. Poznańscy posłowie z popierającego rząd PiS byli niechętni poprawkom budżetowym, nawet korzystnym dla Wielkopolski.

    Dostanie i Piła

    Inna budżetowa poprawka dotyczyła obwodnicy Piły, także w ciągu drogi krajowej nr 11. Budżetowa dotacja do tej inwestycji wyniesie 10 mln zł. Pieniądze ma otrzymać i Poznań - 10 mln zł na budowę zachodniej obwodnicy miasta. Trasa ta nie pokrywa się z proponowana przez poznański samorząd trzecią ramą komunikacyjną, łączącą trasę nr 5 i trasę nr 11, a także łączącą autostradę z poznańskim portem lotniczym. Na budowę trzeciej ramy samorząd chce uzyskać unijną dotację.

    Nowe dworce

    Nie przeszła kolejna poprawka PO, dotycząca budowy obwodnicy Ostrowa Wlkp. Przeszła natomiast poprawka posłów z innych ugrupowań, dotycząca wydania 20 mln zł na przebudowę dworców PKP w Poznaniu i Szczecinie. Skorzystał Kraków - otrzyma rządową dotację na modernizację portu lotniczego Balice. Ławica nie otrzyma nic. Poznańska Akademia Medyczna otrzyma 5 mln zł na Centrum Kongresowo-Biblioteczne.



    Temat: Poznań Nas kocha
    Tak Poznań pojmuje inwestycje w województwie :



    Czy w tym roku ruszą wielkie inwestycje w Wielkopolsce? Zupełnie na uboczu politycznych sporów posłom udało się wywalczyć miliony złotych, które mogą zamienić nasz region w plac budowy...

    Rząd nie widział potrzeby zamiany drogi krajowej nr 11 - tak zwanej trasy katowickiej - w trasę ekspresową. Mimo tego, z inicjatywy posłów PO, wniosek o przeznaczenie 20 mln zł na budowę trasy został złożony. I znalazł akceptację. - W takich sytuacjach zawsze możemy liczyć na wsparcie posłów nie tylko z Wielkopolski, ale i z innych regionów, gdzie jest zainteresowanie trasą, na przykład z Pomorza, ze Śląska - mówi pomysłodawca rozpoczęcia tej inwestycji, poseł Dariusz Lipiński.
    W pierwszym etapie parametry trasy ekspresowej ma uzyskać fragment drogi nr 11 z Poznania do Kórnika. Inwestycja mogłaby ruszyć wiosną. Potem przyjdzie pora na na cały wielkopolski odcinek ,,jedenastki’’, od Piły do Kępna. Remont tej drogi zapowiadano już od dwóch lat. I od dwóch lat nie mógł on ruszyć...
    Po zakończeniu inwestycji ,,jedenastka’’ będzie drogą o parametrach zbliżonych do autostrady. Wniosek Platformy wsparli wielkopolscy posłowie SLD. Poznańscy posłowie z popierającego rząd PiS byli niechętni poprawkom budżetowym, nawet korzystnym dla Wielkopolski.

    Dostanie i Piła

    Inna budżetowa poprawka dotyczyła obwodnicy Piły, także w ciągu drogi krajowej nr 11. Budżetowa dotacja do tej inwestycji wyniesie 10 mln zł. Pieniądze ma otrzymać i Poznań - 10 mln zł na budowę zachodniej obwodnicy miasta. Trasa ta nie pokrywa się z proponowana przez poznański samorząd trzecią ramą komunikacyjną, łączącą trasę nr 5 i trasę nr 11, a także łączącą autostradę z poznańskim portem lotniczym. Na budowę trzeciej ramy samorząd chce uzyskać unijną dotację.

    Nowe dworce

    Nie przeszła kolejna poprawka PO, dotycząca budowy obwodnicy Ostrowa Wlkp. Przeszła natomiast poprawka posłów z innych ugrupowań, dotycząca wydania 20 mln zł na przebudowę dworców PKP w Poznaniu i Szczecinie. Skorzystał Kraków - otrzyma rządową dotację na modernizację portu lotniczego Balice. Ławica nie otrzyma nic. Poznańska Akademia Medyczna otrzyma 5 mln zł na Centrum Kongresowo-Biblioteczne.

    źródło : poznań.naszemiasto.pl



    Temat: [małopolskie] 6 nowych szynobusów w 2006
    Pociągi do Balic ruszą w maju?

    Na 25 maja tego roku zapowiadane jest uruchomienie połączenia kolejowego pomiędzy centrum Krakowa i Międzynarodowym Portem Lotniczym Kraków-Balice (MPL). We wtorek strony uczestniczące w przedsięwzięciu porozumiały się co do sposobu jego realizacji.

    Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice jest drugim co do wielkości po warszawskim Okęciu portem lotniczym w Polsce

    Działania zmierzające do uruchomienia kolejowej linii pomiędzy Dworcem Głównym PKP w Krakowie i lotniskiem w Balicach podejmowane były od ponad dwóch lat. Do tej pory zmodernizowano część torów kolejowych, ale połączenia nie udało się uruchomić z powodu sporów pomiędzy stronami uczestniczącymi w projekcie, głównie gminą Kraków i samorządem województwa małopolskiego. Mediacji podjął się senator PiS Stanisław Kogut.

    – Wstępny harmonogram przewiduje uruchomienie linii kolejowej 25 maja tego roku, na wizytę papieża Benedykta XVI w Krakowie – poinformował Kogut dziennikarzy we wtorek.

    Według niego, osiągnięte porozumienie zakłada, że właścicielem całej linii kolejowej, wraz z bocznicą w Balicach, należącą do tej pory do gminy Kraków, zostaną PKP Polskie Linie Kolejowe SA. W zamian miasto otrzyma od PKP inne działki.

    Kolej sfinansuje remont i elektryfikację sześciu kilometrów torów i bocznicy, co będzie kosztować około 5 mln zł. Według senatora, Koguta pieniądze na ten cel obiecało już Ministerstwo Transportu.

    Budowę brakującego 450-metrowego odcinka torów, wraz z kończącym je peronem na lotnisku w Balicach, weźmie na siebie Międzynarodowy Port Lotniczy, a zadanie to sfinansuje z około 3,5 mln zł przekazanych w formie dokapitalizowania spółki przez województwo małopolskie.

    Samorząd wojewódzki sfinansuje też zakup dwóch autobusów szynowych obsługujących tę trasę. Operatorem linii będzie spółka PKP Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych.

    Jak podkreślają sygnatariusze porozumienia, pasażerskie połączenie kolejowe lotniska w podkrakowskich Balicach z centrum miasta będzie pierwszym tego typu rozwiązaniem zastosowanym na polskim lotnisku. Przejazd na tej trasie ma trwać około 15 minut. Obecnie pasażerów pomiędzy lotniskiem i centrum miasta przewożą autobusy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK). Podróż trwa kilkadziesiąt minut.

    Jak zaznaczył wicemarszałek województwa małopolskiego Witold Śmiałek, kolejowe połączenie Krakowa z lotniskiem w Balicach, to początek szerszego projektu władz województwa, które chcą utworzyć kolej aglomeracyjną, kursującą pomiędzy Krakowem i sąsiednimi miasteczkami, leżącymi w promieniu 30 kilometrów. Pieniądze na to przedsięwzięcie mają pochodzić z Unii Europejskiej.

    Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice (MPL) jest drugim co do wielkości (po warszawskim Okęciu) portem lotniczym w Polsce oraz polskim liderem pod względem liczby tanich linii. Obecnie ma 31 regularnych połączeń lotniczych z 23 miastami.

    W zeszłym roku lotnisko odprawiło rekordową liczbę prawie 1,6 mln pasażerów, co przy prawie 90-proc. dynamice wzrostu w porównaniu z 2004 rokiem, daje mu status najbardziej dynamicznie rozwijającego się portu lotniczego w kraju. Nieoficjalna prognoza na ten rok mówi o odprawieniu od 1,8 mln do 2 mln pasażerów.

    Głównym udziałowcem spółki MPL Kraków-Balice sp. z o.o. jest Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, które posiada 85 proc. udziałów. Województwo małopolskie ma prawie 14 proc. udziałów, reszta należy do gmin Kraków (nieco ponad 1 proc.) oraz Zabierzów (0,05 proc.). (PAP)



    Temat: Połączenie kolejowe Kraków - Balice nie ruszy przed wizytą
    http://serwisy.gazeta.pl/wyborcza/1,68586,3196127.html

    Bartosz Piłat 05-03-2006 , ostatnia aktualizacja 05-03-2006 21:38

    Nie ma szans na uruchomienie połączenia kolejowego między Krakowem a
    lotniskiem w Balicach przed wizytą Benedykta XVI. Miasto nie może odnaleźć
    właściciela jednej z działek, przez które ma jechać szynobus.

    Pod koniec stycznia tego roku samorządowcy, przedstawiciele portu lotniczego
    w Balicach oraz PKP zgodnie obiecywali, że najpóźniej 25 maja - jeszcze przed
    planowaną wizytą obecnego papieża w Krakowie - kolejka ruszy w trasę. Z
    pomocą przyszedł wtedy senator PiS Stanisław Kogut, który wynegocjował u
    wiceministra transportu Mirosława Chaberka, odpowiedzialnego za kolej,
    dodatkowe 5 mln zł dla PKP Polskie Linie Kolejowe na wyremontowanie i
    zelektryfikowanie linii do Balic.

    Wymiana: jedyna przeszkoda?

    Ale żeby pociąg mógł przejechać, Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków Balice
    musi wybudować brakujący odcinek torów (ok. 500 metrów) i końcowy przystanek.
    Potrzebne do obsługi połączenia szynobusy już są, a kolejne pojawią się w tym
    roku - kupił je urząd marszałkowski.

    Zarządcą torowiska ma być PKP PLK, lecz do tego konieczna jest zamiana
    działek - na których są tory - między kolejami a Krakowem. Zamiana miała być
    jedyną przeszkodą do rozpoczęcia prac przy torowisku, więc Kraków i PKP
    szybko przystąpiły do negocjacji.

    - 1 marca kolejarze dostali upoważnienie na prowadzenie prac na tych
    terenach. Sama zamiana to już tylko kwestia formalna - zapewnia Andrzej
    Oklejak, pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. prawnych.

    - Rzeczywiście, po ostatnich rozmowach sporządzono nawet umowę na przekazanie
    działek. Przygotowujemy też dokumentację do prac, natomiast umowa wymaga
    obustronnej akceptacji, aby było możliwe oficjalne ogłoszenie sukcesu - mówi
    Włodzimierz Żmuda z regionalnego PKP. Jego zdaniem wymiana gruntów nie jest
    już problemem blokującym uruchomienie kolejki do Balic. - Wiele zależy od
    lotniska. Ma wybudować przystanek i brakujące tory. Tymczasem nadal nie mogą
    dostać "wuzetki" na tę inwestycję - podkreśla.

    Nie ma właściciela - nie ma pozwolenia

    - Ruch należy do władz Krakowa, a nie do nas. Na "wuzetkę" dla kolejki i
    przystanku czekamy od lipca zeszłego roku. Niedawno pojawił się kolejny
    problem. Urząd miasta nie może ustalić miejsca pobytu właściciela jednej z
    działek, po których ma jechać szynobus - wyjaśnia Jastrzębski. Zapewnia, że
    władze lotniska robią wszystko, aby kolejka ruszyła jak najszybciej. Wykonały
    nawet wstępne prace projektowe, aby po otrzymaniu pozwoleń nie tracić na nie
    czasu.

    Zdaniem Jastrzębskiego nie ma już jednak szans, aby uruchomić kolejkę przed
    wizytą Benedykta XVI. - Nawet gdybyśmy jutro dostali "wuzetkę", musimy
    jeszcze przygotować projekt zgodnie z jej wytycznymi, żeby starać się o
    pozwolenie na budowę. Te procedury trwają, a sama budowa zajmie około dwóch
    miesięcy - tłumaczy. Dodaje, że nic nie wskazuje, aby problem odnalezienia
    właściciela gruntów miał być szybko rozwiązany.

    Kiedy pojedzie?

    - Do 25 maja z pewnością przygotujemy odcinek, którym będziemy zarządzać.
    Natomiast pozostałe terminy nie zależą od nas - mówi Włodzimierz Żmuda.

    - Wciąż jestem optymistą, ale rozważam już nawet, czy nie wrócić do pomysłu
    tymczasowego przystanku w pobliżu obwodnicy, skąd pasażerów przywozilibyśmy
    swoimi autobusami - zastanawia się Jastrzębski i dodaje: - Boję się, żeby
    wydawanie pozwolenia na budowę nie zajęło władzom Krakowa tyle samo czasu co
    wydawanie "wuzetki".





    Temat: Szybka Kolej Aglomeracyjna w Krakowie
    Dziennik Polski 10 maja 2009

    Cytat: Kolej miejska rusza z miejsca

    TRANSPORT. Przed Euro 2012 pociągi będą jeździć na trasie Wieliczka - Kraków - Balice

    - Nawet gdyby Kraków został pominięty jako miasto rozgrywek, to "Zintegrowany System Transportu Zbiorowego w Aglomeracji Krakowskiej" będzie realizowany, bo będzie on służył mieszkańcom i turystom - zapewnia Włodzimierz Żmuda, dyrektor oddziału regionalnego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe w Krakowie. Na inwestycje związane z uruchomieniem kolei aglomeracyjnej udało się pozyskać unijne dotacje, które pokryją 85 proc. wszystkich kosztów.

    Dzięki temu przebudowane zostaną perony Dworca Głównego PKP w Krakowie w taki sposób, by były dostępne dla osób niepełnosprawnych. Modernizacja obejmie linie kolejowe Bonarka - Łagiewniki - Swoszowice oraz Bieżanów - Wieliczka. W samej Wieliczce (przy stacjach Rynek i Miasto) powstaną parkingi, na których pasażerowie wsiadający do pociągów będą mogli pozostawić swoje samochody. Na peronach i w pociągach pojawią się automaty biletowe, konduktorzy w pociągach będą mieć przenośne terminalne do sprzedaży biletów. To wszystko będzie kosztować ok. 190 mln zł, z czego 93 proc. pokryje spółka PKP PLK, 2,65 proc. - spółka PKP Przewozy Regionalne, a 4,35 proc. - samorząd Wieliczki. - Zakładamy wydanie 8 mln zł na ten cel, ale to nie wszystko, bo osobno będziemy finansować rewitalizację budynków - mówi burmistrz Artur Kozioł.

    Nie ma za to szans na szybką budowę przystanku kolejowego Kraków - Grzegórzki oraz budowę drugiej pary torów na odcinku Kraków Główny - Kraków - Płaszów. Brak drugiej pary torów znacznie ogranicza możliwość regularnego kursowania lokalnych pociągów, bo preferencje mają bardziej opłacalne połączenia dalekobieżne. - Zakładamy budowę drugiej pary torów, także w kierunku Balic, ale to raczej rozwiązanie przyszłościowe - powstanie za 10 - 15 lat, ale o którym trzeba myśleć już teraz - podkreśla Włodzimierz Żmuda. Według niego koncepcję wykorzystania przestrzeni pod nasypem kolejowym, jaka jest przewidywana w przypadku przystanku koło hali targowej, można by zrealizować wzdłuż całego nasypu od Dworca Głównego do dworca w Płaszowie. Nie wiadomo jednak, czy znajdzie się prywatny inwestor, który zdecyduje się na wyłożenie pieniędzy na budowę samej stacji Grzegórzki w zamian za możliwość czerpania zysków z pobliskiego parkingu, a co dopiero na wykorzystanie przestrzenni pod całym nasypem.

    Osobno modernizowana będzie linia kolejowa na lotnisko w Balicach. Ta inwestycja powinna być zakończona przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej w 2012 r., dzięki czemu powstanie pierwsza linia kolei aglomeracyjnej Wieliczka - Kraków - Balice. Najprawdopodobniej będą jeździć po niej nowe pociągi, które zamówi Urząd Marszałkowski, bo wkrótce obecne szynobusy mogą okazać się zbyt małe do obsługi coraz większego ruchu pasażerskiego



    Temat: Grupa PKP połączy Kraków z międzynarodowym portem lotniczym w Balicach

    http://www.pkp.pl/aktualnosci_wybor_1.php?id=1041


    ponadto informacja o tym zawarta jest tu:
    http://ww2.tvp.pl/373,20060411326776.strona
    zwroccie uwage na zdjecie, bo to jest SA109-010 który stoi w Tarnobrzegu ;P

          W maju połączenie Balic z centrum

          Pod koniec maja powinno ruszyć połączenie kolejowe pomiędzy centrum
    Krakowa i Międzynarodowym Portem Lotniczym Kraków-Balice. We wtorek
    prezydent miasta oraz przedstawiciele kolei podpisali porozumienie w sprawie
    realizacji tego przedsięwzięcia.
                     Podróż szynobusem z centrum miasta na lotnisko zajmie około
    20 minut
                - W oparciu o tę umowę do około 20 maja powinien zostać
    zakończony pierwszy etap inwestycji na terenach należących do miasta, co
    pozwoli na uruchomienie połączenia jeszcze przed wizytą papieża Benedykta
    XVI w Krakowie - poinformował dziennikarzy prezydent Krakowa Jacek
    Majchrowski.

                Jak wyjaśnił prezes PKP Polskie Linie Kolejowe Krzysztof
    Celiński, w pierwszym etapie dzięki modernizacji linii kolejowej Mydlniki -
    Balice pociągi będą dojeżdżać z Dworca Głównego PKP do tymczasowego
    przystanku końcowego, oddalonego o pół kilometra pod terminala pasażerskiego
    na lotnisku. Dalej pasażerów dowozić będą autobusy.

                Na nową linię zostaną skierowane nowoczesne szynobusy, kursujące
    nie rzadziej niż co pół godziny. Sama podróż pociągiem z centrum miasta na
    lotnisko zajmie około 20 minut. Koszt prac związanych z pierwszy etapem
    modernizacji (naprawa toru, wzmocnienie nawierzchni, regulacja osi toru)
    wyniesie około 5 mln zł. Pieniądze będą pochodzić z budżetu PKP PLK.

                W drugim etapie, który ma potrwać najdłużej do połowy przyszłego
    roku, kolej zamierza wymienić całą nawierzchnię kolejową oraz zbudować
    sygnalizację i sieć trakcyjną, co będzie kosztować co najmniej 17 mln zł.
    Miasto zobowiązało się do wybudowania wiaduktu na ruchliwej ulicy Balickiej,
    dzięki czemu nowa linia bezkolizyjnie będzie się krzyżować z drogą.

                W przyszłości planowana jest także budowa brakującego 450-
    metrowego odcinka torów wraz z kończącym je peronem na lotnisku w Balicach.
    Przedsięwzięcie to ma sfinansować Międzynarodowy Port Lotniczy.

                Właścicielem całej linii kolejowej, częściowo znajdującej się
    obecnie na gminnych działkach, zostanie PKP PLK. W zamian miasto otrzyma od
    PKP inne nieruchomości. Operatorem linii zostanie spółka PKP Małopolski
    Zakład Przewozów Regionalnych.

                Jak podkreślają przedstawiciele PKP, pasażerskie połączenie
    kolejowe lotniska w podkrakowskich Balicach z centrum miasta będzie
    pierwszym tego typu rozwiązaniem zastosowanym na polskim lotnisku. - To nowy
    segment rynku do zagospodarowania dla kolei, która chce zwiększać przewozy
    pasażerskie w dużych aglomeracjach - ocenił Celiński.

                Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice jest drugim co do
    wielkości (po warszawskim Okęciu) portem lotniczym w Polsce oraz polskim
    liderem pod względem liczby tanich linii.

                W tegorocznym letnim rozkładzie lotnisko będzie miało 49
    regularnych połączeń do 39 miast w Europie, a także Stanach Zjednoczonych i
    Izraelu. Wykonywać je będzie 19 przewoźników, w tym sześciu zaliczanych do
    tzw. tanich linii.

                W zeszłym roku lotnisko odprawiło rekordową liczbę prawie 1,6
    mln pasażerów, co daje prawie 90 proc. dynamikę wzrostu w porównaniu z 2004
    rokiem. Prognoza na ten rok mówi o przekroczeniu granicy 2 mln pasażerów.
    (PAP)

    --------------------------------------------------------------------------------

    --------------------------------------------------------------------------------





    Temat: [Kraków] Lotnisko Balice




    Plany rozbudowy lotniska w Balicach imponują: za dwa lata port ma być przygotowany do obsługi 3 mln pasażerów rocznie, a przyjmowanie samolotów odbywać się będzie nawet przy najgorszej pogodzie. Pod znakiem zapytania stoi jednak majowy termin uruchomienia szynobusu na trasie do Krakowa

    W ciągu najbliższych dwóch lat Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice zamierza wydać ponad 120 mln zł na rozbudowę. Zaplanowano postawienie nowych hangarów, drugiego terminalu i wielopoziomowego parkingu. Zostanie też powiększona płyta postojowa dla samolotów, a lotniskowa straż pożarna otrzyma nowy budynek.


    - Zakładamy dalszą rozbudowę, w tym wydłużenie pasa startowego. Liczymy na dotacje z budżetu Unii Europejskiej - mówił ww wtorek prezes zarządu lotniska Kamil Kamiński.

    Balice mają teraz dwa priorytety. Pierwszy to ograniczenie do minimum wpływu pogody na działanie lotniska. Na razie bardzo często z powodu mgły lub wiatru loty są wstrzymywane. Dlatego już tej jesieni ma być uruchomiony nowoczesny system naprowadzania samolotów oraz postawiona nowa wieża kontrolna. Drugą ważną inwestycją ma być rozbudowanie płyty postojowej dla samolotów. - Kiedy przyjmujemy większą liczbę maszyn, musimy parkować je na terenach wojskowych - wyjaśnia Paweł Jastrzębski, członek zarządu MPL. Teraz Balice mają miejsce dla 15 samolotów, po rozbudowie będzie go dwa razy tyle.

    Między istniejącym terminalem a budynkiem cargo stanie nowy terminal dla pasażerów przylatujących do Krakowa. Wcześniej trzeba jednak wybudować nowe centrum administracyjne i hangary z warsztatami, które teraz znajdują się w barakach stojących na miejscu przyszłego terminalu, a w dalszej kolejności - budynek do obsługi pasażerów, zgodnie z wymogami traktatu z Schengen.

    - Finansowo jesteśmy zabezpieczeni. Jedyną przeszkodą może być pozyskiwanie gruntów. Największą niewiadomą są tereny zajęte przez wojskową oczyszczalnię ścieków, gdzie ma powstać nowa płyta postojowa. W pozostałych przypadkach przejęcie gruntów jest już tylko kwestią czasu - mówił Paweł Jastrzębski.

    Przy tych ambitnych planach zagadką pozostaje data pierwszego odjazdu szynobusu kursującego między Krakowem a Balicami. - Jesteśmy gotowi od dawna, zleciliśmy nawet prace projektowe, choć nie doszło jeszcze do porozumienia między miastem a kolejami - stwierdził Kamil Kamiński.

    - 1 marca przekażemy kolei tereny potrzebne do wybudowania ostatnich 450 m torów prowadzących pod terminal lotniska. W zamian za nie dostaniemy od PKP SA działki, pozwalające na powiększenie cmentarza na Grębałowie. Nic nie stoi na przeszkodzie, by szynobusy kursowały już w maju - uspokaja prof. Andrzej Oklejak pełnomocnik prezydenta Krakowa do spraw prawnych.




    Temat: Statystyki przewozu szynobusu Kraków - Balice
    Witam.
    Jak to już wcześniej jeden z poetów napisał "a to feler westchnął seler", dlatego też zapraszam do miłej lektury.
    Ps. Dobrze że TOB PKP PR nie przewiduje taryfy ekspresowej bo jeszcze okazałoby się że za bilet trzeba zapłacić około 50 PLN, czyli przejazd prawie kosztowo jak taksówką.
    Pozdrawiam.

    Szynobusem dalej w 15 minut, ale ekspresowo

    KRAKÓW. Z nieszczęsnego szynobusu, łączącego centrum Krakowa z lotniskiem w Balicach, zaśmiewała się swego czasu cała Polska

    Pisaliśmy o wyższym o pół metra od progu szynobusu dworcowym peronie, o nieczynnych automatach na bilety, ciągłych awariach, spóźnieniach, postojach oraz konieczności grzęźnięcia w błocie w oczekiwaniu na przyjazd "komunikacji zastępczej" w Mydlnikach. Wytykaliśmy idiotyczny rozkład jazdy, wedle którego ostatnie kursy z Balic odjeżdżały przed przylotem siedmiu wieczornych samolotów (dzięki naszej interwencji rozkład poprawiono), brak ostrzeżeń przy przecinających trasę szynobusu jezdniach (zaczęto montować znaki i szlabany), wypisywanie biletów na pożółkłych świstkach i brak mówiących po angielsku konduktorów (te sprawy wciąż kuleją). Trudno policzyć, ilu podróżnych zrobił w konia psujący się szynobus, ilu spóźniło się przez to na samoloty, ilu klęło, nie mogąc znaleźć pociągu na peronie, bo zamiast z pierwszego odjeżdżał "wyjątkowo" z trzeciego...

    A jednak, co ogłaszam z niekłamaną satysfakcją, coś się zmieniło. Przynajmniej z nazwy, bowiem od wczoraj ów pojazd jeździ na trasie Kraków Główny - Balice jako... Balice Express. Wow - pomyślałem w pierwszym odruchu, choć krótkie spojrzenie w rozkład jazdy otrzeźwiło mnie z entuzjazmu. Balice Express na lotnisko lub w drugą stronę jedzie bowiem dokładnie tyle samo (15 minut), co poczciwy szynobus, kosztuje jednak aż 50 proc. drożej (zamiast cztery - sześć złotych).

    Skąd tak szumna nazwa i idąca za nią dyskretnie podwyżka? Po krótkiej rozmowie z pracownikami PKP Koleje Regionalne dowiaduję się, iż: po pierwsze: szynobus przechrzczono na Express, bo kupiono dwa nowe składy, które są wygodne i większe. Co prawda nie jeżdżą ani o minutę szybciej, ale jakoś bardziej ze słowem "express" się kojarzą. Po drugie: wyższa cena za bilet wynika z tego, że nowy skład po prostu zżera więcej paliwa, a PKP nie zamierza dopłacać do interesu. Po trzecie: cały czas trwają czynności, dzięki którym czas przejazdu ma skrócić się nawet do 10 minut.

    Uff, bardzo mnie cieszy, że po paradzie absurdów, jakie zafundowały krakowianom i turystom władze PKP i województwa, w szynobusowym tunelu zapala się światełko normalności. Jeszcze bardziej cieszy mnie, że nawet po podwyżce Kraków dysponuje nadal jedną z najtańszych w Europie ofert dotarcia z lotniska do centrum miasta. Nie mogę jednak zrozumieć, dlaczego ów pojazd zdecydowano się nazwać dość zabawnie "Expressem". Może dlatego, że tempo zmian na lepsze było takie ekspresowe...

    Rafał Romanowski
    Źródło Gazeta.pl Kraków



    Temat: Nie będzie w terminie połączenia kolejowego Balice- Kraków
    Nie ma szans, żeby w zapowiadanym terminie - 10 grudnia - udało się uruchomić
    bezpośrednie połączenie kolejowe lotniska w Balicach ze stacją Kraków Główny.
    Co gorsza, nie wiadomo nawet, kiedy inwestycja się zacznie.

    Jeszcze niespełna miesiąc temu wiceprezes spółki Międzynarodowy Port Lotniczy
    Kraków-Balice Paweł Jastrzębski zapewniał, że grudniowy termin jest realny.
    Teraz rozkłada ręce. - Mamy pieniądze, wybraliśmy już nawet wykonawcę robót,
    ale zmieniły się warunki - tłumaczy.

    Nowy właściciel, nowe uzgodnienia

    Chodzi o stan prawny czterokilometrowego odcinka torowiska pomiędzy stacją
    Kraków Mydlniki a Balicami. Dotychczas należał on do Agencji Mienia
    Wojskowego, ale decyzją wojewody stał się własnością gminy Kraków.
    Zarządzenie komunalizacyjne wojewoda Jerzy Adamik wydał 21 października, a
    władze spółki dowiedziały się o tym przed paroma dniami.

    Jak argumentował w swoim wniosku prezydent Krakowa Jacek Majchrowski,
    wybudowana przez wojsko bocznica nie jest obecnie przez nie eksploatowana.
    Przewidziana jest natomiast do wykorzystania w planowanej przez miasto
    strategicznej inwestycji, tzw. tramwaju dwusystemowym, a obecnie dla
    połączenia bezpośrednio Balic z centrum Krakowa.

    - Dla nas ta zmiana oznacza, że teraz uzgodnienia musimy zawierać od nowa, bo
    pojawił się nowy właściciel terenu - mówi wiceprezes Jastrzębski.

    W interesie lotniska?

    Według prof. Andrzeja Oklejaka, pełnomocnika prezydenta Krakowa ds. prawnych,
    miasto wystąpiło o komunalizację bocznicy w interesie lotniska. W tym też
    celu gmina przejęła wcześniej od sióstr norbertanek tereny leżące na trasie
    kolejki. Miasto chce teraz cały odcinek gruntu z torowiskiem od Mydlnik do
    Balic - łącznie 7 hektarów - wnieść do spółki MPL.

    - To logiczne. Spółka powinna być właścicielem terenu, na którym chce
    inwestować - tłumaczy prof. Oklejak. Jego zdaniem przejęcie bocznicy przez
    MPL doprowadzi też do podniesienia kapitału spółki, a to korzystna operacja
    przy poszukiwaniu inwestora dla podkrakowskiego portu. Gmina chce jeszcze
    dorzucić pół hektara gruntu z przeznaczeniem na lotniczą stację benzynową.
    Wartość aportu wyniosłaby kilkanaście milionów złotych, co przełożyłoby się
    na zwiększanie udziałów gminy w MPL, obecnie wartych 1 mln zł i stanowiących
    niewiele ponad 1 proc.

    Dodatkowe koszty i zyski

    Prof. Oklejak zapowiada, że sprawa bocznicy stanie na jutrzejszym posiedzeniu
    rady nadzorczej spółki. Zajmie się ona także podobnym wnioskiem małopolskiego
    marszałka, który za dwa hektary ziemi w Olszanicy i 3,3 mln zł chce podnieść
    swoje udziały w MPL do ponad 20 proc.

    - My przekazujemy teren bardzo przydatny portowi pod stację końcową kolejki -
    zapewnia wicemarszałek Witold Śmiałek. Jak mówi, województwo jest przeciwne
    wniesieniu bocznicy do spółki. - MPL zajmuje się zarządzaniem lotniskiem. Na
    tym czterokilometrowym pasie żaden samolot nie wystartuje.

    Niechętny przejęciu bocznicy jest też wiceprezes Jastrzębski. - Musielibyśmy
    wziąć na siebie dodatkowy obowiązek utrzymania linii kolejowej. To są
    dodatkowe koszty - tłumaczy.

    Prof. Oklejak nie widzi problemu. - Tory można przekazać w zarządzanie PKP.
    Dzięki zaś uruchomieniu połączenia kolejowego przybędzie pasażerów na
    lotnisku, port więcej zarobi, więc będzie miał z czego utrzymywać torowisko -
    twierdzi.

    Decydujący głos w tej sprawie będzie należał do Przedsiębiorstwa Porty
    Lotnicze, które ma 85 proc. udziałów w spółce zarządzającej krakowskim portem.

    http://serwisy.gazeta.pl/wyborcza/1,68586,3003627.html





    Temat: Lotnisko Kielce


    Podkrakowskie Balice za dwa lata mają przyjmować 3 mln pasażerów

    Autor: Bartosz Piłat

    Plany rozbudowy lotniska w Balicach imponują: za dwa lata port ma być przygotowany do obsługi 3 mln pasażerów rocznie, a przyjmowanie samolotów odbywać się będzie nawet przy najgorszej pogodzie. Pod znakiem zapytania stoi jednak majowy termin uruchomienia szynobusu na trasie do Krakowa.

    W ciągu najbliższych dwóch lat Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice zamierza wydać ponad 120 mln zł na rozbudowę. Zaplanowano postawienie nowych hangarów, drugiego terminalu i wielopoziomowego parkingu. Zostanie też powiększona płyta postojowa dla samolotów, a lotniskowa straż pożarna otrzyma nowy budynek.

    - Zakładamy dalszą rozbudowę, w tym wydłużenie pasa startowego. Liczymy na dotacje z budżetu Unii Europejskiej - mówił ww wtorek prezes zarządu lotniska Kamil Kamiński.

    Balice mają teraz dwa priorytety. Pierwszy to ograniczenie do minimum wpływu pogody na działanie lotniska. Na razie bardzo często z powodu mgły lub wiatru loty są wstrzymywane. Dlatego już tej jesieni ma być uruchomiony nowoczesny system naprowadzania samolotów oraz postawiona nowa wieża kontrolna. Drugą ważną inwestycją ma być rozbudowanie płyty postojowej dla samolotów. - Kiedy przyjmujemy większą liczbę maszyn, musimy parkować je na terenach wojskowych - wyjaśnia Paweł Jastrzębski, członek zarządu MPL. Teraz Balice mają miejsce dla 15 samolotów, po rozbudowie będzie go dwa razy tyle.

    Między istniejącym terminalem a budynkiem cargo stanie nowy terminal dla pasażerów przylatujących do Krakowa. Wcześniej trzeba jednak wybudować nowe centrum administracyjne i hangary z warsztatami, które teraz znajdują się w barakach stojących na miejscu przyszłego terminalu, a w dalszej kolejności - budynek do obsługi pasażerów, zgodnie z wymogami traktatu z Schengen.

    - Finansowo jesteśmy zabezpieczeni. Jedyną przeszkodą może być pozyskiwanie gruntów. Największą niewiadomą są tereny zajęte przez wojskową oczyszczalnię ścieków, gdzie ma powstać nowa płyta postojowa. W pozostałych przypadkach przejęcie gruntów jest już tylko kwestią czasu - mówił Paweł Jastrzębski.

    Przy tych ambitnych planach zagadką pozostaje data pierwszego odjazdu szynobusu kursującego między Krakowem a Balicami. - Jesteśmy gotowi od dawna, zleciliśmy nawet prace projektowe, choć nie doszło jeszcze do porozumienia między miastem a kolejami - stwierdził Kamil Kamiński.

    - 1 marca przekażemy kolei tereny potrzebne do wybudowania ostatnich 450 m torów prowadzących pod terminal lotniska. W zamian za nie dostaniemy od PKP SA działki, pozwalające na powiększenie cmentarza na Grębałowie. Nic nie stoi na przeszkodzie, by szynobusy kursowały już w maju - uspokaja prof. Andrzej Oklejak pełnomocnik prezydenta Krakowa do spraw prawnych.

    A oto i projekt Balic:





    Temat: Grupa PKP połączy Kraków z międzynarodowym portem lotniczym w Balicach
    http://www.pkp.pl/aktualnosci_wybor_1.php?id=1041

    11 kwietnia 2006

    Grupa PKP połączy Kraków z międzynarodowym portem lotniczym w Balicach  
    Grupę PKP i Miasto Kraków połączyły dwa - istotne dla mieszkańców i turystów -
    porozumienia. Prezes Zarządu PKP S.A. Andrzej Wach i Prezydent Krakowa Jacek
    Majchrowski podpisali umowę ramową dotyczącą współpracy w zakresie
    nieruchomości należących do PKP S.A położonych w Krakowie. Dzięki niej Kraków
    zdobędzie wpływ na kształt inwestycji na terenach kolejowych. Z kolei Prezes
    Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe Krzysztof Celiński wspólnie z Prezydentem
    Krakowa zawarli porozumienie, które umożliwi rozpoczęcie modernizacji (I etap
    modernizacji) linii dla szybkiej kolei łączącej Międzynarodowy Port Lotniczy
    im. Jana Pawła II w Balicach z samym centrum Krakowa. Dzięki kolei podróż na
    lotnisko nie zajmie więcej niż 20 minut - taniej i sprawniej niż samochodem.
    Polskie koleje zamierzają razem z Urzędem Miasta Kraków modernizować dworce,
    decydować o nowych inwestycjach i dzierżawach gruntów kolejowych. Kraków nie
    jest pierwszym miastem objętym tego typu umową. W kolejnych miesiącach
    analogiczne porozumienia powstaną w innych miastach. W ciągu dwunastu
    najbliższych tygodni PKP S.A. i Urząd Miasta Krakowa sporządzą pełną listę
    nieruchomości, które zostaną objęte wspólnymi działaniami. Na pewno będą to
    (między innymi): budynek "starego dworca" w Krakowie i stacja w Swoszowicach.

    PKP S.A. chce wspólnie z samorządami decydować o:
    - kształcie modernizacji dworców kolejowych
    - zaangażowaniu kolei i miast w modernizacje
    - warunkach sprzedaży i dzierżawy gruntów kolejowych dla zewnętrznych
    inwestorów
    - nowych inwestycjach dla pasażerów
    - sprzedaży bądź dzierżawie terenów PKP S.A. Urzędowi Miasta

    Polskie koleje otwierają się na samorządy
    Polskie koleje stworzyły nową jakość we współpracy z samorządami w całej
    Polsce. W pierwszej połowie zeszłego roku PKP S.A zainicjowała rozmowy z
    gminami o sprzedaży małych stacji kolejowych (w całej Polsce jest ich blisko
    3000). W grudniu zeszłego roku polskie koleje i władze Warszawy podpisały
    pierwszą, tzw. umowę ramową. Dzięki niej Warszawa będzie miała wpływ na
    przyszłość inwestycji kolejowych (dworce kolejowe i grunty) by służyły one jak
    najlepiej mieszkańcom miast i gmin - nie tylko pasażerom kolei. Analogiczne
    umowy podpisane zostały już w Katowicach Kielcach, Łodzi i Gdyni. W kolejnych
    miesiącach takie same porozumienia powstaną w innych miastach. W tym roku PKP
    S.A. rozpoczęła także współpracę z władzami miejskimi dotyczącą: wspólnej
    przebudowy tych największych dworców, które wymagają gruntownych inwestycji,
    np. dworzec w Katowicach oraz inwestycji służących miastu na terenach
    należących do kolei.

    Szybką koleją na lotnisko w Balicach
    Dzięki podpisaniu umowy PKP Polskie Linie Kolejowe będą mogły w ciągu
    najbliższych miesięcy zmodernizować (I etap) bocznicę kolejową Mydlniki -
    Balice. Urząd Miasta i Skarb Państwa przekażą PKP PLK grunty dzięki którym
    będzie możliwa przebudowa bocznicy kolejowej Kraków Mydlniki-Balice. Będzie
    ona fragmentem drogi dla pociągów łączących lotnisko Balice z centrum Krakowa.
    PKP Polskie Linie Kolejowe na własny koszt (około 5 mln złotych) zmodernizują
    linię kolejową (I etap modernizacji - naprawa toru, wzmocnienie nawierzchni,
    naprawa nawierzchni przejazdowej, regulacja osi toru). Po modernizacji na
    linii pojawią się nowoczesne autobusy szynowe (operatorem będą PKP Przewozy
    Regionalne). Podróż pociągiem z centrum do lotniska nie zajmie dłużej niż 20
    minut i będzie dziesięciokrotnie tańsza niż taksówką.

    W kolejnym etapie (II etap modernizacji) PKP PLK wymienią całą nawierzchnię
    kolejową, zbudują sygnalizację i sieć trakcyjną (dzięki niej na linii będą
    mogły pojawić się większe pociągi). Koszt inwestycji wynosić będzie co
    najmniej 17 milionów złotych.

    Ze swojej strony Miasto Kraków wybuduje wiadukt drogowy na ulicy Balickiej,
    dzięki czemu nowa linia będzie bezkolizyjnie krzyżowała się z drogą.

    Dodatkowe informacje:
    Michał Wrzosek
    Rzecznik Prasowy PKP S.A.





    Temat: koleją do Balic
    http://twojemiasto.gazeta.pl/krakow/1,35798,1817736.html

    Być może jeszcze w tym roku autobus szynowy pojedzie z Dworca Głównego PKP
    do Balic. Do terminalu jednak nie dojedzie - brakuje 600 m szyn. Samorządy
    chcą je dobudować w przyszłym roku. Linia do Balic istnieje od lat 40,
    prowadzi do jednostki wojskowej. Wykorzystywano ją jednak tylko do przewozu
    towarów

    - Na większość poważnych europejskich lotnisk można dojechać koleją. Do
    tego, żeby podobnie było z Balicami, potrzeba ledwie 600 m torów. Na ich
    wybudowaniu skorzystają krakowianie, turyści i mieszkańcy gmin wokół portu -
    przekonuje małopolski radny Kazimierz Czekaj, entuzjasta projektu. Nie jest
    sam - dołączają do niego władze województwa, miasta i okolicznych
    gmin. "Dworzec Balice" nabiera realnych kształtów.

    Po Warszawie i Śląsku

    Pomysł połączenia lotniska z centrum miasta koleją nie jest nowy. Linia do
    Balic istnieje od lat 40, prowadzi do jednostki wojskowej. Wykorzystywano ją
    jednak tylko do przewozu towarów.

    - Do połączenia cywilnej części lotniska z centrum miasta tory trzeba jednak
    zmodernizować. Potrzeba kilkuset metrów nowych szyn z tunelem lub estakadą
    oraz dworca już w porcie lotniczym - zaznacza dyrektor krakowskiego Zakładu
    Gospodarowania Nieruchomościami PKP SA Marek Cisowski. Nie wiadomo jednak,
    ile inwestycja miałaby kosztować. Pierwotnie zakładano, że pochłonie około
    30 mln zł, teraz te kwoty są niższe. - Wszystko zależy od tego, gdzie będzie
    się znajdował przyszły dworzec - zaznacza dyrektor Cisowski. Już w
    najbliższy piątek w tej sprawie prezydent Krakowa spotkać się ma w Warszawie
    z władzami PKP.

    Paweł Jastrzębski, szef departamentu gospodarki w urzędzie małopolskiego
    marszałka, przyznaje, że samorząd będzie się starał, żeby projekt
    sfinansowała Unia Europejska. Przestrzega jednak: - Największe szanse na
    pieniądze europejskie na rozwój sieci kolejowej mają przede wszystkim
    Warszawa i Śląsk. Trzeba szybko przygotować dobry projekt. Całość będzie
    bardziej opłacalna, kiedy wystartują tanie linie lotnicze i wzrośnie liczba
    odprawianych pasażerów.

    W kilkanaście minut

    Właśnie tanie linie szczególnie motywują miasto i województwo do inwestycji
    w lepszą komunikację z lotniskiem. - Tani i szybki dojazd jest szczególnie
    ważny dla klientów naszego przyszłego terminalu - ocenia pełnomocnik
    prezydenta Krakowa ds. turystyki Grażyna Leja.

    - Z kolei chcą też korzystać mieszkańcy podkrakowskich gmin. Ich samorządy
    dopłacają dziś do MPK, żeby zapewnić połączenie z Krakowem. Kolej jest
    tańsza i szybsza, więc "Dworcem Balice" są bardzo zainteresowani -
    przekonuje radny Czekaj. Jego słowa potwierdza zastępca wójta Zabierzowa
    Marian Prusik: - O połączenie staramy się od dawna. Jeśli będzie gotowe,
    zastanowimy się, czy nie uczestniczyć w jego dofinansowaniu.

    Na lotnisko miałby jeździć kupiony przez województwo spalinowy autobus
    szynowy. - Chcemy nim przejechać próbnie jeszcze w tym roku lub na początku
    przyszłego. Podróż będzie trwać kilkanaście minut - tłumaczy Paweł
    Jastrzębski.

    Tory do lotniska

    Kraków Główny - Kraków Mydlniki: 6,7 km (linia obsługiwana przez PKP, nie
    wymaga modernizacji)

    Mydlniki - jednostka wojskowa w Balicach: 7,9 km (linia należy do wojska,
    trzeba ją wyremontować)

    jednostka wojskowa - Terminal Balice: 600 m (trzeba wybudować tory z tunelem
    lub estakadą nad ulicą; musi też powstać dworzec).

    pozdrawiam

    Witek.





    Temat: Ogrom zmian i inwestycji przed Euro 2012
    No to miejmy nadzieję że zapowiedzi zostaną zrealizowane i staną się faktem a nie jak teraz tylko planem. Napewno skorzystają na tym podróżni, a i My kolejarze też. Zapraszam do lektury i pozdrawiam serdecznie.

    06.06.2007

    Euro poprawi stan torów i przyspieszy pociągi?

    KRAKÓW. Od 1 czerwca zmienił się rozkład jazdy pociągów - to efekt ograniczeń prędkości na coraz gorszych torowiskach. Szybką modernizację może zapewnić jedynie nadchodzące Euro. Są na to szanse między Krakowem a Katowicami

    Godziny odjazdów zmieniły się dla 174 pociągów. - To prawie całkowicie nowy rozkład - mówił Jacek Zadęcki, dyrektor małopolskiego oddziału PKP Przewozy Regionalne. Większość zmian to na szczęście jedynie kilkuminutowe przesunięcia. Wszystkie są efektem nowych ograniczeń prędkości, jakie 1 czerwca wprowadziły na większości torowisk w Małopolsce i innych częściach kraju PKP Polskie Linie Kolejowe. Dłużej o 2 minuty będą jeździły nawet szynobusy na trasie Kraków - Balice.

    Ograniczenia pojawiły się ze względu na pogarszający się stan torów. - Na terenie samej Małopolski czasy przejazdu nie wydłużyły się bardziej niż o dziesięć minut. Opóźnienia są większe, bo w kilku innych województwach też wprowadzono takie ograniczenia - mówi Włodzimierz Żmuda, dyrektor małopolskiego oddziału PLK.

    Najmniej ograniczenia prędkości wpłynęły na rozkład pociągów Intercity. - Pociągi jeżdżące między Krakowem a Warszawą w ogóle nie zmieniły rozkładu - mówi Adrianna Chibowska, rzecznik Intercity. Pociągi IC większość trasy do Warszawy pokonują, jadąc Centralną Magistralą. Kilka minut opóźnienia, jakie mogą "zarobić" pomiędzy Krakowem a Psarami (tam wjeżdżają na CM) z łatwością będą w stanie odrobić na magistrali.

    Jednym z najgorszych odcinków jest trasa z Krakowa do Katowic. Na niektórych fragmentach pociągi jeżdżą tam nawet z prędkością nie przekraczającą 40 km/h. Wszystko z powodu torów zdeformowanych przez tzw. szkody górnicze.

    PLK chciałaby do 2012 roku zmodernizować całą linię kolejową od Opola do granicy z Ukrainą w Medyce tak, by pociągi mogły tam jeździć z prędkością do 160 km/h. Niestety, większość tego odcinka nadal nie ma gwarantowanego dofinansowania z Unii Europejskiej. Tory z Rzeszowa do granicy na pieniądze poczekają jeszcze co najmniej 5 lat, a pozostała część trasy znajduje się jeszcze na liście rezerwowej projektów, które mogą liczyć na dotację przed 2013 rokiem.

    Mimo to optymizm PLK nie gaśnie. - Mamy już zapewnienia, że dzięki zbliżającemu się Euro, dostaniemy pieniądze na tory między Jaworznem a Krakowem, by dostosować je do prędkości 160 km/h - mówi Żmuda. Jesienią mają też ruszyć prace między Jaworznem a Zabrzem. Na razie pieniądze wystarczą na dostosowanie torowiska do prędkości 100 km/h, ale Ministerstwo Transportu nie wyklucza, że jeszcze nim roboty się rozpoczną, projekt ten również może dostać specjalne pieniądze z Unii.

    Gdyby te zapowiedzi się spełniły, za trzy lata (tyle ma potrwać modernizacja) pomiędzy Katowicami a Krakowem pociągi mogłyby jeździć niewiele ponad pół godziny. Biorąc pod uwagę, że w ciągu najbliższych pięciu lat zmodernizowany powinien być też odcinek z Zabrza do Opola (dostosowanie do prędkości 160 km/h) oznacza to, że na mecze Euro we Wrocławiu krakowianie mają szanse dostać się pociągiem w dwie i pół godziny.

    Bartosz Piłat
    Gazeta.pl Kraków



    Temat: Kolej
    2009-01-16

    PKP PLK zdąży zmodernizować linie kolejowe do EURO 2012

    Agnieszka Safuta-Pawlak z zarządu PKP PLK zapewniła, że PKP Polskim Liniom Kolejowym uda się zdążyć z realizacją planu dotyczącego modernizacji infrastruktury kolejowej na EURO 2012.

    Do maja 2012, w ramach przygotowań do Mistrzostw Europy w piłce nożnej, PKP PLK ma zmodernizować 9 odcinków linii kolejowych. Ich łączna długość wyniesie prawie tysiąc kilometrów. Do 2008 roku zostało zmodernizowanych blisko 450 km. Kolejnych 540 km zostanie oddanych do użytku przed majem 2012.

    Jak poinformowało PKP PLK, prace modernizacyjne zostały rozpoczęte na ogromną skalę, a to ze względu na przyznanie Polsce współorganizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 oraz wstąpienie do Unii Europejskiej, co dało PLK możliwość skorzystania z funduszy unijnych. Jedynie w latach 2000- 2003 polskim kolejom, ze środków unijnych przyznano 876 mln euro.

    Środki, jakie PLK mają zamiar przeznaczyć na kolejowe inwestycje infrastrukturalne odnośnie EURO 2012, to kwota 18 mld złotych. Firma PLK dzięki tym pieniądzom zmodernizuje linie łączące miasta, które będą gospodarzami rozgrywek EURO 2012.

    Najistotniejszymi inwestycjami w ramach programu Kolej na 2012 są prace modernizacyjne odcinków: Warszawa - Łódź, Warszawa - Terespol, Zgorzelec - Opole, Rzeszów - granica państwa, Warszawa - Gdańsk, Wrocław - Poznań, Poznański Węzeł Kolejowy, Warszawski Węzeł Kolejowy, Warszawa - Międzynarodowy Port Lotniczy (MPL) Okęcie, a także odcinek Kraków - MPL Balice.

    PKP PLK poinformowały, że prace modernizacyjne obejmą swoim zasięgiem nie tylko wymianę torowiska oraz sieci trakcyjnej, ale również budowę albo modernizację mostów, wiaduktów, przejść podziemnych, przejść kolejowych, peronów, a także wydatki związane z ochroną środowiska.

    Spółka ma nadzieję, że dzięki tym wszystkim inwestycjom poprawi się bezpieczeństwo pasażerów, a ponadto w znaczny sposób skróci się czas przejazdu pociągami na tych właśnie trasach.

    Czas skróci się na wybranych odcinkach:

    Warszawa Centralna - Wrocław Główny (przez Poznań);
    - z 308 minut do 260 minut;

    Warszawa Centralna - Gdańsk Główny;
    - z 270 minut do 180 minut,

    Warszawa Centralna - Łódź Fabryczna
    - z 90 minut do 70 minut,

    Warszawa Centralna - Terespol;
    - ze 195 minut do 125 minut;

    Wrocław Główny - Węgliniec - Gorlitz - ze 160 minut do 85 minut.

    PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest spółką wchodzącą w skład Grupy PKP, która jest odpowiedzialna za zarządzanie państwową siecią kolejową.

    http://www.tur-info.pl/p/ak_id,11647,,a ... zacja.html



    Temat: NIK przyjrzała się przygotowaniom do Euro 2012
    NIK przyjrzała się przygotowaniom do Euro 2012

    Kontrolerzy NIK wykryli nieprawidłowości, które mogą utrudnić przygotowania do organizacji Euro 2012. Izba wskazuje, że nie powstał dotąd rządowy program, który objąłby wszystkie strategiczne obszary związane z organizacją mistrzostw. Z tego powodu wciąż nie wiadomo ile przygotowania do Euro 2012 będą kosztować i z jakich źródeł zostaną sfinansowane.

    Kontrolerzy NIK stwierdzili m.in., że:

    "Minister Infrastruktury powinien zweryfikować programy rozbudowy infrastruktury: lotniczej, drogowej i kolejowej z punktu widzenia wymogów związanych z organizacją EURO 2012 oraz zapewnić skuteczny nadzór nad podległymi jednostkami w zakresie realizacji tych programów."

    "Minister Infrastruktury nie zweryfikował programów rozwoju infrastruktury: lotniczej, drogowej i kolejowej, związanej z przygotowaniami do organizacji Euro 2012, z punktu widzenia możliwości wykonawczych oraz nie zapewnił skutecznego nadzoru nad podległymi jednostkami w zakresie realizacji tych programów."

    "W PKP Polskie Linie Kolejowe SA stwierdzono opóźnienia w realizacji pięciu z 17 inwestycji dotyczących modernizacji linii kolejowych związanych z przygotowaniami do organizacji Euro 2012. Opóźnienia wynoszą od jednego do 24 miesięcy i zostały spowodowane długotrwałymi procedurami uzgodnień środowiskowych oraz uzgodnień związanych z udzieleniem zamówień publicznych. Ponadto stwierdzono przypadki znaczącego wzrostu kosztów budowy lub modernizacji linii kolejowych, wynoszące w skontrolowanym okresie od 225 do ponad 1000%".

    "Szacowane wstępnie w wielu obszarach przygotowań do EURO 2012 koszty zadań już na etapie obecnej kontroli okazywały się zaniżone. W niektórych kluczowych dla przygotowań zadaniach komunikacyjnych nie określono dotychczas źródeł finansowania zabezpieczających w pełni ich realizację lub nie było gwarancji finansowania całości zadań. Na przykład (...) inwestycje kolejowe:

    * Modernizacja linii średnicowej w układzie dalekobieżnym (linia nr 1 i 2) i układzie podmiejskim (linia nr 447 i 448) na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia łącznie ze stacjami oraz przystankami i tunelem średnicowym w układzie dalekobieżnym.
    * Budowa połączenia kolejowego MPL „Katowice" w Pyrzowicach z miastami aglomeracji górnośląskiej, odcinek Katowice – Pyrzowice."

    "Na 5 spośród 17 części i etapów inwestycji zgłoszonych do Master planu Spółki PL.2012 wystąpiły - wg stanu na dzień 30 września 2008 r. opóźnienia w stosunku do terminów określonych w harmonogramach. Są to następujące zadania:

    * Linia E 65 Warszawa – Gdynia: LCS Nasielsk, LCS Działdowo, LCS Tczew, stacja Gdynia Główna.
    * Modernizacja linii E 20 (003) Warszawa – Kunowice, linii E59 (271) Wrocław – Poznań i Poznań – Szczecin (351) oraz linii nr 272 Kluczbork – Poznań w obrębie stacji Poznań Główny wraz z modernizacją infrastruktury dla obsługi ruchu pasażerskiego.
    * Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań, odcinek Wrocław – gr. woj. dolnośląskiego.
    * Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II. Odcinek Rzeszów – granica państwa.
    * Budowa połączenia kolejowego MPL”Kraków-Balice” z Krakowem, odcinek Kraków Główny – Mydlniki – Balice."

    Zobacz pełną treść raportu NIK

    źródło: NIK/Rynek Kolejowy



    Temat: EURO 2012
    Polskie lotniska w miastach Euro 2012 planują rozbudowę

    Szereg inwestycji planują polskie lotniska w miastach, w których rozgrywane będą mecze Euro 2012. W planach są nowe terminale, ułatwienia w dojazdach, remonty i rozbudowy już funkcjonujących instalacji.

    Do końca listopada 2007 roku na warszawskim lotnisku im. F. Chopina ma zostać oddany do użytku Terminal 2, dzięki czemu lotnisko bez problemu będzie mogło obsłużyć co najmniej 10 mln osób rocznie. Do roku 2009 ma być oddana do użytku stacja kolejowa przy lotnisku - powiedział PAP rzecznik prasowy Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze Artur Burak.

    Część ruchu związanego z Euro 2012 może obsłużyć również lotnisko w Modlinie, które ma przyjąć pierwszych pasażerów w końcu 2008 roku. Lotnisko to początkowo ma obsługiwać 1,5 mln pasażerów rocznie, ale jest możliwa dalsza rozbudowa, jeżeli zajdzie taka potrzeba - powiedział PAP prezes spółki Port Lotniczy Modlin Piotr Okienczyc.

    Rozbudowę terminala pasażerskiego do przepustowości około 8 milionów pasażerów rocznie i całkowitą przebudowę układu komunikacyjnego wokół lotniska zakładają plany inwestycyjne Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków - Balice do 2012 roku.

    Zdaniem władz portu budowa obiektu mogłaby się rozpocząć w przyszłym roku i zakończyć około roku 2010 r. 50 mln euro na to przedsięwzięcie ma pochodzić z unijnego, sektorowego programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko".

    Zarząd lotniska, wspólnie z władzami samorządowymi województwa małopolskiego, gminy Kraków, Polskimi Liniami Kolejowymi PKP oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczął prace, których efektem ma być nowe skomunikowanie lotniska z Krakowem oraz regionem.

    Jak poinformowała w czwartek PAP rzeczniczka Portu Lotniczego Poznań - Ławica Hanna Surma, zgodnie z przyjętym przez spółkę pięcioletnim programem inwestycyjnym do 2011 roku poznańskie lotnisko rozbuduje swój terminal, rozbuduje sieć dróg technicznych, wydłuży pasy startowe i tzw. płaszczyznę postojową.

    Surma powiedziała PAP, że zgodnie z założeniami w 2011 Ławica będzie mogła obsłużyć 3 mln pasażerów, czyli dwa razy więcej ile może obecnie. "Oczywiście w związku z Euro 2012 planujemy uruchomienie połączeń czarterowych, zaczynamy rozmowy na ten temat z przewoźnikami" - powiedziała PAP rzeczniczka poznańskiego lotniska.

    Zaznaczyła, że we wrześniu 2006 roku poznańskie lotnisko podpisało z UEFA umowę zawierająca szczegółowe zapisy dotyczące organizacji mistrzostw. Wtedy też delegacja UEFA wizytowała Ławicę.

    W związku z organizacją Euro-2012 na gdańskim lotnisku powstanie nowy terminal. Pierwsze roboty powinny się rozpocząć w wiosną 2008 r., a budowa zakończyć po półtora roku - poinformował w czwartek na konferencji prasowej, prezes Portu Lotniczego Gdańsk Włodzimierz Machczyński.

    Koszt budowy terminala, wraz z infrastrukturą, wyniesie co najmniej 400 mln zł. Inwestycja pozwoli zwiększyć przepustowość gdańskiego lotniska do 4-5 mln pasażerów rocznie. W 2006 r. gdański port obsłużył ponad 1 mln 250 tys. osób.

    Zdaniem wiceministra transportu Eugeniusza Wróbla, organizacja Euro 2012 będzie dodatkowym impulsem pomagającym wykonać rządowy program rozwoju lotnisk.

    Wróbel powiedział w rozmowie z PAP, że po raz pierwszy została uruchomiona możliwość wykorzystania w latach 2007-2013 środków unijnych na te cele - w tym ponad 350 mln euro dla ośmiu lotnisk w ogólnoeuropejskiej sieci komunikacyjnej TEN-T i drugie tyle dla innych lotnisk w ramach unijnych programów operacyjnych.

    "Jest to olbrzymia kwota do wykorzystania, czego jeszcze w historii polskich lotnisk nie było" - powiedział Wróbel.

    (PAP)



    Temat: Usamorządowienie Przewozów Regionalnych
    W ubiegłym tygodniu przedstawiciele samorządów podpisali w ministerstwie infrastruktury wstępne porozumienie. - Zaproponowane w nim rozwiązania nie do końca nas zadowalają - przyznaje Andrzej Kasiura, wicemarszałek województwa opolskiego.

    - Wprawdzie spółka będzie oddłużona, ale na przykład nasz udział w podatku CIT zwiększony zostanie o 0,75 procent, a nie o 2 proc. jak chcieliśmy - mówi.

    Kasiura zapewnia, że spróbuje powalczyć o lepsze warunki, ale...

    - Większość samorządów zaakceptowała warunki, więc niejako postawiła nas pod ścianą - przyznaje wicemarszałek.

    Wejście Opolszczyzny do spółki, co ma stać się 1 stycznia 2009 roku, na razie nie powinno zmienić wiele w rozkładzie jazdy. Opolszczyzna będzie mieć 3,4 procent udziałów w spółce. Mniej otrzyma tylko województwo świętokrzyskie.

    - I to dobra informacja - dodaje Kasiura. - Nie oszukujmy się, dochodów przez wiele lat z tej spółki nie będzie. Trzeba się przygotować na straty. Dopłacimy więc najmniej spośród województw.

    1,2 mld złotych to strata księgowa spółki PKP Przewozy Regionalne, która pozostanie mimo oddłużenia spółki zadeklarowanego przez rząd. Obawy samorządów poteguje fakt, że z przekazywanej spółki wyłączone zostaną przewozy międzywojewódzkie, czyli pociągi pospieszne, a to one przynoszą najmniejsze straty. Nie ma też pewności, że będą pieniądze na modernizację taboru.

    źródło: Nowa Trybuna Opolska

    [ Dodano: 25-11-2008, 08:33 ]
    Data dodania: 2008-11-25 08:00:23
    Pospieszne przechodzą do PKP Intercity – potwierdzenie od PKP PR
    Arcyważny element reformy PKP stał się faktem. Pociągi pospieszne zostaną przekazane we władanie spółce PKP Intercity. Poinformowała o tym spółka PKP Przewozy Regionalne na swojej stronie internetowej.
    - Od dnia 1 grudnia 2008 r. PKP Przewozy Regionalne będą uruchamiały, poza wybranymi pociągami pospiesznymi, wyłącznie pociągi osobowe. Pozostałe pociągi pospieszne będą obsługiwane przez PKP Intercity – informuje komunikat na stronie PKP PR.

    Co to za „wybrane” pociągi pospieszne? We władaniu PKP PR pozostanie obsługa, pociągami pospiesznymi, połączenia Kraków Gł. - Balice. Na tej trasie kursują autobusy szynowe – mają status pociągów pospiesznych, obowiązuje w nich specjalna taryfa.
    - Wszystko wskazuje, że to połączenie we władaniu naszej spółki, także po zmianie rozkładu – mówi Paweł Ney, rzecznik spółki PKP PR.

    W wykazie pociągów pospiesznych, które będzie uruchamiać spółka PKP PR, jest też kilka pociągów międzynarodowych, które w tej chwili jeszcze nie kursują. 14 grudnia, w momencie wejścia w życie nowego rozkładu, rozpoczną kursowanie (pod banderą PKP PR) dwie pary pociągów pospiesznych Wrocław – Praga, a od 1 marca 2009 Wrocław – Drezno. Wszystkie pozostałe pociągi pospieszne od 1 grudnia przechodzą we władanie PKP IC.

    * * *

    W związku z tym od 1 grudnia 2008 r. PKP Przewozy Regionalne wprowadzają nową ofertę:

    Bilet turystyczny – w cenie 39,00 zł, ważny będzie w klasie dowolnej we wszystkich pociągach uruchamianych przez PKP Przewozy Regionalne;
    Bilety sieciowe – (nowe ceny!) ważne będą w klasie dowolnej we wszystkich pociągach uruchamianych przez PKP Przewozy Regionalne;
    Bilety okresowe strefowe imienne na przejazdy w aglomeracji krakowskiej będą ważne tylko w pociągach uruchamianych przez PKP Przewozy Regionalne;
    REGIO Karnet – nowa cena - 55,00 zł - będzie obowiązywał w klasie dowolnej we wszystkich pociągach uruchamianych przez PKP Przewozy Regionalne;
    RAZEM – oferta zostanie wycofana ze sprzedaży.

    Uwaga!
    Wszystkie bilety (jednorazowe, okresowe i według ofert specjalnych) wydane w przedsprzedaży do dnia 30 listopada 2008 r. (włącznie), ważne na przejazdy pociągami pospiesznymi PKP Przewozy Regionalne, będą honorowane w pociągach pospiesznych uruchamianych przez PKP Intercity do końca okresu, na który zostały wydane.

    Dla biletów wydanych do dnia 30 listopada 2008 r. (włącznie), w przypadku częściowego lub całkowitego zwrotu należności, zmiany umowy przewozu, itp., stosujemy przepisy obowiązujące w dniu ich wydania.

    * * *

    Jeśli chodzi o pociągi osobowe, to w ub. tyg. podpisano wstępne porozumienie, na mocy którego PKP PR przejmą samorządy wojewódzkie. Będą one nie tylko organizować przewozy i pokrywać deficyt, ale staną się także wykonawcą przewozów. Urzędy Wojewódzkie, w zamian za zgodę na przejęcie PKP PR, będą miały m.in. zwiększony udział w podatku CIT.

    (źródło: Paweł Rydzyński/PKP PR, 25 listopada 2008)

    Za: www.rynek-kolejowy.pl



    Temat: RJ 2050 podróż do przyszłości


    Istnieją nowe linie dużych prędkości w Polsce.
    Kraków - Myślenice - Nowy Sącz - (Kosice)


    Ze jak? A ktoredy to z Myslenic do Sacza??? Dolina Raby? To chyba na
    estakadzie nad sama rzeka. Od Lubnia moznaby juz pociagnac wzdluz drogi
    do Mszany Dolnej a dalej juz zgodnie z (nie)istniejaca linia. Anyway -
    linia raczej jako metreo by musiala dzialac.


    Pociągi SFT (Super Fast Train) - dzienne pociągi dużych prędkości.
    1. Frankfurt/M - Dresden - Wrocław - Piotrków  - Warszawa - Villinius
    2. Strasbourg - Koln - Hamburg - Berlin - Poznań - Warszawa
    3. Brussell - Koln - Hamburg - Berlin - Poznań - Warszawa
    4. Berlin - Poznań - Warszawa - Kaunas - Tallinn
    5. Budapest - Bratislava - Katowice - Warszawa - Vilinnius


    A dlaczego nic do Krakowa?


    Pociągi NET (Night Euro Train) - nocne pociągi dużych prędkości
    1. London - Brussell - Koln - Berlin - Warszawa
    2. Brussell - Koln - Berlin - Warszawa - Villinius
    3. Paris - Strasbourg - Frankfurt/M - Wrocław - Warszawa
    4. Frankfurt/M - Dresden - Wrocław - Warszawa - Kaunas - Tallinn
    5. Lyon - Munich - Dresden - Wrocław - Warszawa
    6. Munich - Nurnberg - Praha - Kraków
    7. Milano - Innsbruck - Wien - - Warszawa - Villinius
    8. Venezia - Ljubliana - Wien - Warszawa - Kaunas - Tallinn
    9. Venezia - Ljubliana - Wien - Bratislava - Zwardoń - Kraków
    10. Innsbruck - Munich - Nurnberg - Dresden - Wrocław - Warszawa
    11. Praha - Katowice - Warszawa - Villinius - Tallinn
    12. Bucuresti - Budapest - Bratislava - Zylina - Warszawa - Villinius
    13. Zagreb - Budapest - Kosice - Nowy Sącz - Kraków - Warszawa
    14. Budapest - Kosice - Nowy Sącz - Warszawa - Kaunas - Tallinn


    Dlaczego znow tak duzo do Warszawy? Moze konczyc bieg w innych miastach
    Polski? Przy takiej ilosci pociagow odjazd z WC bedzie co dwie
    minuty....


    Pociągi SC (CD)
    1. Praha - Wrocław - Poznań - Szczecin - Świnoujście
    2. Praha - Wrocław - Piotrków - Warszawa - Gdynia
    3. Praha - Wrocław - Piotrków - Warszawa - Villinius
    4. Karlove Vary - Praha - Katowice - Warszawa
    5. Ceskie Budejovice - Praha - Katowice - Warszawa


    A do Polski wschodniej nic?


    Pociagi EC (mam nadzieję że PKP do tego czasu padnie)
    1. Gdynia - Warszawa - Katowice - Breclav - Wien


    O nie! Zdrada! Zabrali Krakowowi Sobieskiego! Wszak wszyscy wiedza ze z
    Krakowa jest blizej do Wiednia niz do Warszawy :P


    13. Warszawa - Kraków - Nowy Sącz - Kosice - Budapest - Bucuresti


    Raczej Warszawa-Krakow-Zakopane-TatraTunel (TM) - Poprad - Lockoshaza
    (jak to sie pisze?) -Brasov-Bucuresti.


    15. Warszawa - Katowice - Breclav - Wien - Salzburg


    A nie polaczyc go z Sobieskim - patrz punkt 1?


    Pociągi IC
    1. Świnoujście - Szczecin - Poznań - Wrocław - Kraków - Krynica


    A Krakow-Krynica jak?


    2. Szczecin - Poznań - Wrocław - Kraków - Myślenice - Zakopane


    No ... to co, z Myslenic jednak jedzie sie na Nowy Sacz czy na Nowy
    Targ?
    Chyba ze tunel pod Luboniem Wielkim i Szczeblem do Chabowki.

    Jeszcze EC
    Krakow - Wroclaw - Szczecin - ScanTunel - Ystad - Stockholm.


    7. KK (Komunikacja Krakowska)
    Balice LOT - Dw. Główny - Płaszów - Niepołomice
    Krzeszowice - Dw. Główny - Bonarka - Skawina
    Batowice - Dw. Główny - Wieliczka


    Dodalbym jeszcze
    Myslenice - Borek Falecki - Kurdwanow - Biezanow
    Myslenice - Borek Falecki - Plaszow - Krakow Glowny
    Borek Falecki - Kurdwanow - Plaszow - Komenda Wojewodzka Polcji - Nowa
    Huta

    i kilka innych bedacych rownoczesnie ultraszybkimi tramwajami (zwracam
    uwage ze Krakow od pewnego czasu ostrz sobie zeby na przejecie czesci
    ruchu kolejowego i zintegrowanie go z tramwajowym - niebawem zakupiony
    zostanie pierwszy tramwaj 600V/3kV).

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kava.keep.pl



  • Strona 2 z 3 • Zostało znalezionych 89 rezultatów • 1, 2, 3 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Design by SZABLONY.maniak.pl.