Strona Główna PKP Poznań Poznań Ostrzeszów PKP Białystok Warszawa cennik PKP Biuro rzeczy znalezionych PKP Bydgoszcz bilet turystyczny PKP Bydgoszcz Galeria zdjęć PKP Cena biletu miesięcznego PKP Gliwice Opole Gł PKP gliwice-wrocław Główny PKP inter city Wrocław PKP Intercity kasy agencyjne |
Widzisz posty znalezione dla zapytania: pkp-rozkład jady pociągówTemat: Newsletter 12 remont estakady kolejowej po wakacjach Na kłopoty Świebodzki Środa, 9 lutego 2005r. Ważą się losy kolejowego trzęsienia ziemi. Latem na estakadzie nad Powstańców Śląskich rozpocznie się remont To nieprawdopodobne! Kolejarze poważnie zastanawiają się nad powrotem pociągów na Dworzec Świebodzki. Powodem jest planowany remont estakady nad ulicą Powstańców Śląskich i Świdnicką Remont ma się rozpocząć po wakacjach. PKP Polskie Linie Kolejowe, spółka odpowiedzialna za stan torów kolejowych planuje wzmocnić estakadę, poprawić trzy tory i odremontować przejścia dla pieszych pod wiaduktem. Oznacza to, że przez cztery miesiące po jednym torze nie będą mogły jeździć pociągi, a na dwóch będą musiały zwolnić. Pasażerów czeka kolejny koszmar komunikacyjny. Przez estakadę przejeżdża bowiem 361 pociągów na dobę. W czasie remontu najprawdopodobniej tylko część z nich będzie mogła z tej drogi. Koniec targowiska? - Remont estakady oznacza poważne zmiany w kursowaniu pociągów jadących na zachód od Wrocławia, czyli w kierunku Poznania, Warszawy, Zielonej Góry, Głogowa oraz Legnicy - mówi Maciej Szewczyk, miłośnik kolei. - Żeby uniknąć korka kolej będzie musiała wprowadzić sporo zmian. Jedną z mniej kłopotliwych wydaje się być otwarcie Dworca Świebodzkiego. Nie mogłyby się na nim zatrzymywać tylko pociągi jadące do Warszawy i Poznania, które na ten dworzec po prostu nie dadzą rady skręcić - dodaje. Ten problem łatwo rozwiązać kończąc trasy tych pociągów na przykład na stacji Wrocław Nadodrze, a tylko części pozwolić dojeżdżać do Wrocławia Głównego. Powrót pociągów na Świebodzki byłby istnym wrocławskim kolejowym trzęsieniem ziemi. Ostatni pociąg z niego odjechał 13 lat temu. Wiązałoby się to też z likwidacją największego wrocławskiego targowiska. Spokojnie, to tylko plany I choć ten pomysł wydaje się być niedorzeczny, kolejarze rozważają go całkiem poważnie. - Jako jedną z kilku możliwości - tłumaczy Mirosław Siemieniec z dolnośląskiego oddziału PKP Przewozy Regionalne. - Nadal jednak liczymy, że mimo sporych problemów związanych z porannym i popołudniowym szczytem wszystkie pociągi przejadą po tych dwóch nieremontowanych torach i nie trzeba będzie korzystać z żadnych objazdów. Oczywiście, część z pociągów musiałaby zmienić godziny odjazdów i przyjazdów - dodaje i zaznacza, że to który wariant zostanie wybrany okaże się dopiero latem. Do tego czasu kolejarze mają czas na przygotowanie planów remontu, objazdów i zmian w rozkładzie jazdy. Na razie nie wiadomo nawet, czy ponowne uruchomienie Dworca Świebodzkiego jest możliwe. Co prawda teren ten nigdy nie stracił funkcji kolejowej, jednak część torów została zakopana, a ze słupów elektrycznych ściągnięto kable. Kolejnym problemem jest dawny hol dworca. Dzisiaj jest w nim restauracja. Wrocławska estakada kolejowa Powstała w 1884 roku . Ma 5,5 metra wysokości, 13 m szerokości i prawie 600 m długości. Ułożone są na niej trzy tory, które przebiegają przez 8 wiaduktów. Na początku XX wieku planowano dołożyć jeszcze 4. tor. Nie udało się jednak tego zrobić. Tak można ominąć remont: 1. Zmieniają się godziny odjazdów wielu pociągów. Dzięki temu jednak można nimi dojechać do Dworca Głównego. 2. Część pociągów będzie jeździła na Dworzec Świebodzki, a część zatrzymywała się na ostatnich stacjach przed Wrocławiem Głównym. Na główną stację będą dojeżdżać tylko pociągi ekspresowe, Inter City i pociągi przelotowe. 3. Pociągi cofają się do stacji Wrocław Brochów, tam skręcają na obwodnicę towarową omijając Dworzec Główny i dojeżdżają do rozwidlenia torów skąd rozjeżdżają się w swoich kierunkach 4. Objazd przez Jelcz - Laskowice i Nadolice. Tyle, że dojazd tą trasą z Dworca Głównego do dworca Wrocław Nadodrze trwa około 2 godzin. Przemysław Ziółek - Słowo Polskie Gazeta Wrocławska Temat: ...jeszcze o Bobrze ...jeszcze o Bobrze W związku z informacją o likwidacji połączenia do Wrocławia dołączyłem do grupy osób wspierających jego dalszy byt. Wysłaliśmy do Marszałka Województwa Lubuskiego list z poparciem dla jego utrzymania. Oto odpowiedz jaką otrzymałem ja oraz szereg osób uczestniczących w tej akcji: Odpowiadając na e-maila w sprawie połączenia relacji Żagań – Wrocław – Żagań uprzejmie informuję, że Województwo Lubuskie nie planuje likwidacji żadnego połączenia z Wrocławiem. Wręcz przeciwnie, zaplanowano więcej połączeń Żagania i Żar z Wrocławiem od nowego rozkładu. Poniżej chciałbym odnieść się do przytoczonych argumentów dotyczących zasadności planowanych zmian na przedmiotowej trasie. Bezpośredni pociąg „Bóbr” kursujący niegdyś jako pospieszny relacji Żary – Wrocław funkcjonuje obecnie jako osobowy pociąg regionalny zatrzymujący się na każdym przystanku na trasie. Łączny koszt kursowania tego pociągu na naszym odcinku wynosi ponad 0,5 mln zł rocznie, z czego przychody z biletów pokrywają zaledwie 40%. Wynika to głównie z faktu stosowania przez PKP Przewozy Regionalne ciężkiego, nieekonomicznego składu w postaci lokomotywy spalinowej i trzech wagonów, co generuje bardzo duże koszty eksploatacyjne na naszym terenie. Takie pociągi mają zastosowanie do ruchu dalekobieżnego a nie regionalnego. Dla porównania, koszt przejechanego kilometra na tej samej trasie lekkim autobusem szynowym jest o ponad połowę mniejszy od obecnie używanego tradycyjnego składu. Jest to dla nas istotnym argumentem mając na uwadze zasadność wydatkowania finansów publicznych. Ponadto zwróciliśmy uwagę, że kursujący pociąg „Bóbr” pomimo bezpośredniej relacji ma w Legnicy prawe 20 minutowy postój z powodu zmiany lokomotywy spalinowej na elektryczną. Część pasażerów przesiada się wówczas na odjeżdżający wcześniej pociąg pospieszny „Ślązak”, którym kontynuują podróż do Wrocławia. Analiza potoków pasażerskich wykazała, że na odcinku Żagań – Legnica nie ma uzasadnienia ekonomicznego dla dalszego kursowania tak drogiego składu zwłaszcza, że możemy tam zastosować nasze najnowsze autobusy szynowe mieszczące do 300 osób. Z powyższej analizy wynika, że na odcinku Żagań – Legnica przez ostatnie 3 lata ilość pasażerów w skrajnych przypadkach nie przekraczała 200 osób. Przy czym zwiększona ilość podróżnych występuje zwykle w okresach około świątecznych. Zastępując nieekonomiczne i przestarzałe pociągi spalinowe tanimi autobusami szynowymi udaje nam się sukcesywnie zwiększać ilość połączeń regionalnych na terenie naszego województwa, w tym w szczególności w rejonie węzła żagańskiego. W związku z powyższym rezygnując z obsługi przedmiotowego połączenia tradycyjnym składem, również w tym przypadku liczymy na znaczne oszczędności, które pozwolą uruchomić dodatkowo jedną parę pociągów więcej na tej trasie. Ponadto wszystkie pociągi będą kursowały codziennie, zarówno w święta jak i w czasie wakacji i ferii, a kursy zostaną wydłużone bezpośrednio do stacji Żary. Zatem od nowego rozkładu jazdy komunikacja Żar i Żagania z Wrocławiem ulegnie poprawie, gdyż ilość par pociągów uruchamianych codziennie na tej trasie wzroście z trzech do pięciu. Z Żagania do Legnicy zaplanowano odjazdy pociągów regionalnych w orientacyjnych godzinach: 5:40, 8:15, 13:35, 16:15 i 18:20. Jednocześnie nadmieniam, że w Legnicy nasze autobusy szynowe zostały skomunikowane z pociągami do oraz z Wrocławia. Bogdan Mucha Z-ca Dyrektora Departamentu Gospodarki i Infrastruktury Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Niestety trzeba przyznać że jest w tym sporo racji. Temat: Górnośląskie Koleje Wąskotorowe - 150 lat Górnośląskie Koleje Wąskotorowe - 150 lat INFORMACJA Z WWW.GKW.PRV.PL Bytom, 12-14.IX.2003: Obchody 150-lecia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych ORGANIZATORZY: GMINY BYTOM, TARNOWSKIE GÓRY, MIASTECZKO ŚLĄSKIE oraz STOWARZYSZENIE MIŁOŚNIKÓW KOLEI i STOWARZYSZENIE GÓRNOŚLĄSKICH KOLEI WĄSKOTOROWYCH POD PATRONATEM WOJEWODY ŚLĄSKIEGO, MARSZAŁKA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO ORAZ DYREKTORA NACZELNEGO PKP CARGO S.A. I. WĄSKOTOROWE POCIĄGI JUBILEUSZOWE linii BYTOM-TARNOWSKIE GÓRY-MIASTECZKO ŚL. sobota-niedziela, 13-14 września 2003 oraz soboty, niedziele i święta do 12 października 2003 - odjazdy z Bytomia Wąsk. o godz. 10:00, 14:00, Tarnowskie Góry 10:45, 14:45, przyjazdy do Miasteczka Śl. Wąsk.11:10, 15:10 - odjazdy z Miasteczka Śl. Wąsk. o godz. 12:00, 16:20, Tarnowskie Góry 12:25, 16:45, przyjazdy do Bytomia Wąsk. 13:20, 17:30 Bilety do nabycia w pociągach. Szczegółowy rozkład jazdy. Dojazd do stacji Bytom Wąsk. pociągami z Katowic i Gliwic do stacji PKP Bytom; wejście na peron wąskotorowy od strony ul. Zabrzańskiej; dojazd autobusami komunikacji publicznej do dworca Bytom, tramwajami linii 5,9,18,30 do przystanku Bytom Zamłynie. II. POCIĄGI PAROWE KATOWICE-BYTOM-GLIWICE, GLIWICE-BYTOM-KATOWICE sobota-niedziela, 13-14 września 2003, Katowice-Bytom-Gliwice-Bytom-Katowice: - odjazd z Katowic o godz. 9:20, przyjazd Bytom 9:52, odjazd 10:37, przyjazd do Gliwic 11:05 - odjazd z Gliwic o godz. 13:12, przyjazd Bytom 13:40, odjazd 14:25, przyjazd do Katowic 14:51 niedziela, 14 września 2003, Katowice-Bytom-Katowice: - odjazd z Katowic o godz. 16:25, przyjazd Bytom 16:58, odjazd 17:40, przyjazd do Katowic 18:06 Przejazd pociągami parowymi bezpłatny; pociągi te są skomunikowane na dworcu w Bytomiu z pociągami wąskotorowymi. Pociągi parowe uruchomiono staraniem PKP CARGO S.A., PKP POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A., PKP PRZEWOZY REGIONALNE Sp. z o.o. i FUNDACJI WIEKU PARY. III. IMPREZY TOWARZYSZĄCE Bytomskie Centrum Kultury: piątek, 12 września 2003 w godz. 9:00-17:00: - I Ogólnopolskie Seminarium Kolei Wąskotorowych Udział bezpłatny. Zgłoszenia proszę kierować na adres Referatu Transportu Lokalnego Urzędu Miasta Bytom: kml@um.bytom.pl Bytom, Rynek i Biuro Promocji Bytomia, Rynek 7: piątek-sobota-niedziela, 12-14 września 2003: - wystawa fotograficzna "Górnośląskie Koleje Wąskotorowe - 150 lat", wagon z jubileuszowymi wydawnictwami sobota, 13 września 2003 w godz. 14:00-21:30: - festyn rodzinny "Pożegnanie lata": program dla dzieci, orkiestry i zespoły, śląski dowcip w programie Hryniewicza i Czernego Bytom - Rozbark, Warsztaty Naprawcze i Muzeum Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, ul. Brzezińska 27: sobota-niedziela, 13-14 września 2003 w godz. 9:30-15:00: - wystawa modeli kolejowych - ekspozycja muzealna pamiątek związanych z historią kolejnictwa - zwiedzanie zabytkowych warsztatów naprawczych i ekspozycji taboru , sobota, 13 września 2003 w godz. 10:00-13:00: - zlot pojazdów zabytkowych, prezentacja technik ratownictwa, pokazy sprawnościowe, egzaminy na kartę rowerową Dojazd autobusami 42, 91, 185 i tramwajami linii 6, 8, 41 do przystanku Bytom ul. Siemianowicka. Bytom - Karb, zabytkowa stacja i lokomotywownia Bytom Karb Wąsk., ul. Reja: sobota-niedziela, 13-14 września 2003 w godz. 10:00-18:00 - dni otwarte lokomotywowni Bytom Karb Wąsk., prezentacja historycznego i współczesnego taboru Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, m.in. wąskotorowego wagonu salonki z 1912 r. niedziela, 14 września 2003, godz. 18:30 - klubowy pokaz filmów o kolejach wąskotorowych Dojazd koleją wąskotorową z Bytomia Wąsk. odjazdy 10:00, 14:00, 17:40 lub tramwajami 8, 41 do pętli przy Szkole Górniczej. Temat: 150 lat Górnośląskich Kolei Wąskotorowych 150 lat Górnośląskich Kolei Wąskotorowych INFORMACJA Z WWW.GKW.PRV.PL Bytom, 12-14.IX.2003: Obchody 150-lecia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych ORGANIZATORZY: GMINY BYTOM, TARNOWSKIE GÓRY, MIASTECZKO ŚLĄSKIE oraz STOWARZYSZENIE MIŁOŚNIKÓW KOLEI i STOWARZYSZENIE GÓRNOŚLĄSKICH KOLEI WĄSKOTOROWYCH POD PATRONATEM WOJEWODY ŚLĄSKIEGO, MARSZAŁKA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO ORAZ DYREKTORA NACZELNEGO PKP CARGO S.A. I. WĄSKOTOROWE POCIĄGI JUBILEUSZOWE linii BYTOM-TARNOWSKIE GÓRY-MIASTECZKO ŚL. sobota-niedziela, 13-14 września 2003 oraz soboty, niedziele i święta do 12 października 2003 - odjazdy z Bytomia Wąsk. o godz. 10:00, 14:00, Tarnowskie Góry 10:45, 14:45, przyjazdy do Miasteczka Śl. Wąsk.11:10, 15:10 - odjazdy z Miasteczka Śl. Wąsk. o godz. 12:00, 16:20, Tarnowskie Góry 12:25, 16:45, przyjazdy do Bytomia Wąsk. 13:20, 17:30 Bilety do nabycia w pociągach. Szczegółowy rozkład jazdy. Dojazd do stacji Bytom Wąsk. pociągami z Katowic i Gliwic do stacji PKP Bytom; wejście na peron wąskotorowy od strony ul. Zabrzańskiej; dojazd autobusami komunikacji publicznej do dworca Bytom, tramwajami linii 5,9,18,30 do przystanku Bytom Zamłynie. II. POCIĄGI PAROWE KATOWICE-BYTOM-GLIWICE, GLIWICE-BYTOM-KATOWICE sobota-niedziela, 13-14 września 2003, Katowice-Bytom-Gliwice-Bytom-Katowice: - odjazd z Katowic o godz. 9:20, przyjazd Bytom 9:52, odjazd 10:37, przyjazd do Gliwic 11:05 - odjazd z Gliwic o godz. 13:12, przyjazd Bytom 13:40, odjazd 14:25, przyjazd do Katowic 14:51 niedziela, 14 września 2003, Katowice-Bytom-Katowice: - odjazd z Katowic o godz. 16:25, przyjazd Bytom 16:58, odjazd 17:40, przyjazd do Katowic 18:06 Przejazd pociągami parowymi bezpłatny; pociągi te są skomunikowane na dworcu w Bytomiu z pociągami wąskotorowymi. Pociągi parowe uruchomiono staraniem PKP CARGO S.A., PKP POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A., PKP PRZEWOZY REGIONALNE Sp. z o.o. i FUNDACJI WIEKU PARY. III. IMPREZY TOWARZYSZĄCE Bytomskie Centrum Kultury: piątek, 12 września 2003 w godz. 9:00-17:00: - I Ogólnopolskie Seminarium Kolei Wąskotorowych Udział bezpłatny. Zgłoszenia proszę kierować na adres Referatu Transportu Lokalnego Urzędu Miasta Bytom: kml@um.bytom.pl Bytom, Rynek i Biuro Promocji Bytomia, Rynek 7: piątek-sobota-niedziela, 12-14 września 2003: - wystawa fotograficzna "Górnośląskie Koleje Wąskotorowe - 150 lat", wagon z jubileuszowymi wydawnictwami sobota, 13 września 2003 w godz. 14:00-21:30: - festyn rodzinny "Pożegnanie lata": program dla dzieci, orkiestry i zespoły, śląski dowcip w programie Hryniewicza i Czernego Bytom - Rozbark, Warsztaty Naprawcze i Muzeum Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, ul. Brzezińska 27: sobota-niedziela, 13-14 września 2003 w godz. 9:30-15:00: - wystawa modeli kolejowych - ekspozycja muzealna pamiątek związanych z historią kolejnictwa - zwiedzanie zabytkowych warsztatów naprawczych i ekspozycji taboru , sobota, 13 września 2003 w godz. 10:00-13:00: - zlot pojazdów zabytkowych, prezentacja technik ratownictwa, pokazy sprawnościowe, egzaminy na kartę rowerową Dojazd autobusami 42, 91, 185 i tramwajami linii 6, 8, 41 do przystanku Bytom ul. Siemianowicka. Bytom - Karb, zabytkowa stacja i lokomotywownia Bytom Karb Wąsk., ul. Reja: sobota-niedziela, 13-14 września 2003 w godz. 10:00-18:00 - dni otwarte lokomotywowni Bytom Karb Wąsk., prezentacja historycznego i współczesnego taboru Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, m.in. wąskotorowego wagonu salonki z 1912 r. niedziela, 14 września 2003, godz. 18:30 - klubowy pokaz filmów o kolejach wąskotorowych Dojazd koleją wąskotorową z Bytomia Wąsk. odjazdy 10:00, 14:00, 17:40 lub tramwajami 8, 41 do pętli przy Szkole Górniczej. Temat: stacja PKP Kobyłka Ossów stacja PKP Kobyłka Ossów W związku z zamknięciem kasy biletowej na stacji PKP Kobyłka Ossów zapraszam zarówno osoby korzystające z tej stacji, jak również mieszkańców Kobyłki niekorzystających z usług Kolei Mazowieckich a czujących solidarność z pokrzywdzonymi pasażerami o wysyłanie skarg do w tej sprawie. Skargi zawierające imię, nazwisko oraz adres do korespondencji, można wysyłać drogą mejlową na: skargi@mazowieckie.com.pl Dla przykładu ja wysłałem mejla następującej treści więc jeżeli ktoś nie chce się wysilać może zmodyfikować moją wiadomość: Koleje Mazowieckie (imie, nazwisko) (adres) Szanowni Państwo, w piśmie, które otrzymałem od Kolei Mazowieckich w sierpniu zostałem poinformowany o tym, że ponowne otworzenie kasy biletowej na stacji PKP Kobyłka Ossów nastąpi w połowie września. Obecnie mamy połowę listopada, jednak stacja nadal pozostaje zamknięta. W związku z tym proszę o wyjaśnienia moich kilku wątpliwości: 1) na kiedy planowane jest otworzenie kasy biletowej. Pewną obawę wzbudził we mnie fakt zabicia deskami drzwi wejściowych do poczekalni, co odbieram jako zapowiedź dłuższego wyłączenia kasy biletowej. 2) niezrozumiałe jest dla mnie, dlaczego budynek, który kilka lat temu przeszedł gruntowny remont, został tak bezmyślnie pozbawiony jakiegokolwiek nadzoru. W efekcie cała stacja została pomazana, w wielu przypadkach w sposób niezwykle wulgarny. Mój szczególny niepokój wzbudzają kawałki szkła znajdujące się w ramach okien nad drzwiami wejściowymi, które w każdej chwili mogą spaść na ziemie raniąc osoby znajdujące się w pobliżu. 3) przypominam, że wielkimi krokami zbliża się zima, która zazwyczaj związana jest z ujemnymi temperaturami. Dlatego proszę o informacje gdzie według Kolei Mazowieckich, mają chronić się pasażerowie przed chłodem. 4) zastanawia mnie również fakt, gdzie pasażerowie mają uzyskiwać informacje o bieżących zmianach w rozkładzie jazdy, opóźnieniach i odwołaniach pociągów. Jako osoba mieszkająca w pobliży stacji ten problem nie jest dla mnie tak dotkliwy jak dla osób, które do stacji muszą iść czasem po kilka kilometrów. Co ma zrobić mieszkający daleko pasażer, który w przypadku nagłego odwołania pociągu nie wie czy ma wracać do domu i szukać innego środka transportu do warszawy, czy czekać na pociąg, o którym nie wiadomo kiedy przyjedzie. 5) w piśmie, które dostałem, otrzymałem wyjaśnienie, że zamknięcie jest związane z brakiem chętnych do sprzedaży biletów. Nie bardzo rozumiem jak to możliwe że sprzedaż biletów na stacji znajdującej się na najbardziej zatłoczonej linii aglomeracji warszawskiej, z której codziennie korzysta ogromna liczba ludzi, może nie przynosić dochodów. Jest to tym bardziej nie zrozumiałe, gdyż na mniej popularnych stacjach znajdujących się za Wołominem taki problem nie występuje. Liczę na to, że państwa odpowiedź rozwieje wszystkie moje wątpliwości Serdecznie pozdrawiam XXX Temat: Linia Sucha - Żywiec uratowana ( prywatna) ? Linia Sucha - Żywiec uratowana ( prywatna) ? Oto artykuł z dzisiejszego Dziennika. Mam nadzieję, że podobny inwestor zainteresuje się odcinkiem Chabówka - Nowy Sącz i w ogóle trasą karpacką, by mogły jeździć pociągi np. BB - Zagórz, czy Kraków - Sucha - Żywiec. A może nawet międzynarodowe z BB i Krakowa przez Przełęcz Łupkowską na Słowację i przez Ustrzyki na Ukrainę ? W każdym razie brawo dla pierwszego odważnego! "Linia Żywiec - Sucha Beskidzka Dla kogo tory? (INF. WŁ.) Czy linia kolejowa Żywiec - Sucha Beskidzka przestanie istnieć? Pociągi na tej trasie miały ostatecznie zaprzestać kursowania w miniony poniedziałek. Jako powód zawieszenia ruchu kolej podała brak rentowności przewozów pasażerskich. Pociągi jednak kursują i będą to robiły przynajmniej do końca tego roku, bo dogadały się ze sobą Małopolski oraz Śląski Zakład Przewozów Regionalnych. - Takie przewozy są dofinansowywane z funduszy urzędów marszałkowskich - mówi Ryszard Rębilas, wicedyrektor Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Krakowie. - Jeśli samorządy zdecydują przeznaczyć pieniądze na tę linię, nadal będziemy wozili pasażerów. Przesunięcie terminu zamknięcia trasy o trzy miesiące stało się możliwe na skutek nerwowych negocjacji pomiędzy samorządami wojewódzkimi a PKP. Informacje, które pojawiły się w mediach na ten temat, spowodowały, że ujawnił się potencjalny, prywatny przewoźnik, który od dłuższego czasu chce podjąć się pasażerskiego transportu kolejowego pomiędzy Żywcem a Suchą Beskidzką. CTL Maczki - Bór to firma z Górnego Śląska, będąca jednym z nielicznych na razie prywatnych przedsiębiorstw świadczących usługi przewozowe przy wykorzystaniu infrastruktury PKP. - Informacja o planowanym zamknięciu trasy zaskoczyła nas, tym bardziej że od początku roku deklarujemy obsługę ruchu pasażerskiego w tym rejonie - mówi Dariusz Pękosz, dyrektor Zakładu Kolejowego CTL Maczki - Bór. - Nasze starania o koncesję Ministerstwa Infrastruktury mają jednak dziwny przebieg. Najpierw zażądano od nas spełnienia kilku warunków, a teraz od miesięcy mamy wrażenie, że resort zwleka z udzieleniem jakiejkolwiek odpowiedzi. W ministerstwie odsyłano wczoraj "Dziennik" od Annasza do Kajfasza; nie udało się nam uzyskać odpowiedzi, na jakim etapie jest proces koncesyjny. Górnośląski przewoźnik nie boi się konkurencji autobusów oraz mikrobusów jeżdżących znad Soły nad Skawę. Uważa, że - przy zastosowaniu autobusów szynowych oraz urealnieniu rozkładów jazdy - linia będzie rentowna. Optymistą jest również Stanisław Lach, wicestarosta żywiecki, a jednocześnie przewodniczący Ogólnopolskiego Stowarzyszenia na rzecz Kolei Lokalnych. - Utrzymamy przewozy pasażerskie pomiędzy Suchą Beskidzką a Żywcem niezależnie od tego, kto będzie je wykonywał - twierdzi wicestarosta. - Myślę, że już w przyszłym roku będzie to pierwszy w Polsce wzorcowy przykład funkcjonowania taniego lokalnego transportu szynowego. (MOL) " Temat: Odszedł największy twórca sukcesów polskiej piłki Jak każdy Wielki pozostanie wśród nas za Joemonster, wkleił Niegoscinny z szacunkiem i pamięcią od kibica za wspmonień czar Panie Kazimierzu "MOŻE TO JAKAŚ WOLA BOSKA, ŻE TAK ZWARIOWAŁEM NA PUNKCIE PIŁKI..." - Podchodzi zakapior z mordem wymalowanym na twarzy, cały w tatuażach. I w te słowa: - Panie trenerze, chciałbym uścisnąć szanowną rękę. Jak pana zespół odnosił sukcesy na olimpiadach i mistrzostwach świata, ja 15-letni wyrok we Wronkach kiwałem. Górski pyta: - A jak pan się nazywasz? - We Wronkach wołali na mnie Cycek. - No to, panie Cycku, bardzo proszę. Niech pan już więcej nie kiwa, niech pan lepiej na mecze chodzi. Jerzy Piekarzewski, Polonia Warszawa: - W Zambrowie na środku miasta wjechaliśmy samochodem w tłum ludzi wychodzących z jakiejś uroczystości. Zobaczyli na tylnym siedzeniu Kazia i mówią: - Albo do nas wyjdzie, albo przewrócimy samochód na dach. Zaczęli kołysać. Kazio wyszedł, to go zaciągnęli do restauracji. Właściciel knajpy powiedział, że wmuruje tablicę upamiętniającą jego wizytę". "PIŁKA JEST OKRĄGŁA, A BRAMKI SĄ DWIE." Kliknij i zobacz więcej!Michał Listkiewicz, Prezes PZPN: - Stanęliśmy na obiad w Sierpcu i zbiegł się dziki tłum po autografy, ale trener poprosił, żeby najpierw dali mu zjeść. Na straży stanęło na ochotnika paru lekko zawianych, których strach byłoby spotkać w ciemnej ulicy.Nagle gdzieś znikli. Wracają z wielkim bukietem kwiatów, z których sterczą korzenie z ziemią. I w te słowa: "Panie Kaziu, nie stać nas na kupne kwiaty. Ale dla naszego ukochanego trenera wyrwaliśmy sprzed samego prezydium Rady Narodowej. Najlepsze, jakie były!". A pan Kazimierz na to: "Panowie, w tył zwrot i zakopać mi to z powrotem, bo jeszcze będą kłopoty". "IM DŁUŻEJ MY PRZY PIŁCE, TYM KRÓCEJ ONI." - Wiele razy bywaliśmy na spotkaniach w więzieniach. Raz w Warszawie na Służewcu podchodzi niemłody już więzień i mówi, że ma jeszcze 15 lat do odsiedzenia, ale czy jak wyjdzie, pan Kazimierz nie pomógłby mu załapać się do jakiejś drużyny. A Górski na to: "To jest mój telefon. Jak pan wyjdziesz, coś dla pana wykombinujemy". Po roku przyszedł list od wychowawcy więziennego. Pisał, że ten twardy kryminalista przestał grypsować, zadbał o siebie, stał się wzorem do naśladowania. Bo co dzień powtarza, że jak wyjdzie z więzienia, pan Górski pomoże mu znów grać w piłkę. "MECZ MOŻNA WYGRAĆ, PRZEGRAĆ ALBO ZREMISOWAĆ." - Pan Kazimierz nie tylko nigdy nie miał samochodu, ale nawet nie zrobił prawa jazdy. Jak był prezesem PZPN, jeździł do pracy autobusem 125. Raz przyjeżdża rozbawiony i opowiada, że stał sobie z tyłu, ale trzy panie w "wieku trolejbusowym" rozpoznały go i na cały głos mówią: "O, zobaczcie, to ten znany trener Górski. Pewnie się upił i mu prawo jazdy zabrali". "W PIŁCE NIE WYGRYWAJĄ PIENIĄDZE, BO GDYBY TAK BYŁO, TO MISTRZEM ŚWIATA BYŁABY ARABIA SAUDYJSKA." Kliknij i zobacz więcej!- Pan Kazimierz miał w notesie rozkład jazdy i przez całe lata kończył pracę słowami: "Przepraszam, muszę iść, bo za dwie minuty mam autobus spod SPATIF-u". Trener jest niezwykle punktualny. Jak zdarzało mi się spóźnić dwie czy trzy minuty, zawsze witał mnie słowami: "No, panie Misiu, nawalanka". To jego ulubione słowo. "TAK SIĘ GRA, JAK PRZECIWNIK POZWALA." Janusz Zaorski, reżyser: - W 1975 z Romanem Kłosowskim spotkaliśmy w pociągu pana Kazimierza. Też nie miał miejsca, ale konduktor zaprosił nas do przedziału służbowego. I jak na dobrego pracownika PKP przystało, na widok wielkiego trenera od razu wyciągnął butelkę wódki. Tak się poznaliśmy. Mogłem mu wtedy opowiedzieć, jak rok wcześniej kręciłem "Awans" według książki Redlińskiego w Kazimierzu nad Wisłą. Akurat trwały "Dni Kazimierza Dolnego". Zrobiliśmy dowcip i na transparencie przy wjeździe zamalowaliśmy "Dolny", dopisując "Górski". Ale było nam mało. Udaliśmy się całą ekipą do władz miejskich z petycją, że chcemy zmienić nazwę miasta z Kazimierz Dolny na Kazimierz Górski. Z pokerowymi twarzami, żadnych głupich uśmiechów. Podlaliśmy wszystko urzędową nowomową, że to oddolna inicjatywa mas w reakcji na sukcesy polskiej jedenastki, że społeczeństwo PRL czeka. Urzędnik zbaraniał, ale sprawę potraktował ze śmiertelną powagą. Na sztywnych nogach petycję przyjął, obiecał przekazać wyżej i dać odpowiedź. Temat: Kolejarski cud !!! Kolejarski cud !!! Nie chce mi się wierzyć. A jednak cuda na kolei się zdarzają. Oczywiście nie liczę pociągów "tajniaków" hehehe. KOMUNIKAT ZAKŁADU PRZEWOZÓW REGIONALNYCH PRZYWRÓCENIE REGIONALNYCH PRZEWOZÓW PASAŻERSKICH NA LINII ZBĄSZYNEK – GORZÓW WIELKOPOLSKI od dnia 01 września 2003r. 26.08.2003 „PKP Przewozy Regionalne” spółka z o.o informuje, że od dnia 01 września do dnia 20 października 2003 r. zostaną przywrócone regionalne przewozy pasażerskie na linii Zbąszynek – Gorzów Wielkopolski. Pociągi obsługiwane będą autobusami szynowymi i kursować będą wg rozkładu jazdy: Zbąszynek – Gorzów Wielkopolski Zbąszynek 05.42; Dąbrówka 05.49; Chociszewo Rogoziniec 05.55; Lutol Suchy 06.02; Panowice 06.07; Bukowiec Międzyrzecki 06.13; Międzyrzecz 06.28; Głębokie Międzyrzeckie 06.37; Popowo Skwierzyńskie 06.45; Skwierzyna 06.56; Trzebiszewo 07.05; Brzozowiec Gorzowski 07.10; Deszczno 07.16; Gorzów Wielkopolski Karnin 07.20; Gorzów Wielkopolski Zieleniec 07.24; Gorzów Wielkopolski Zamoście 07.30; Gorzów Wielkopolski 07.35 Gorzów Wielkopolski – Zbąszynek Gorzów Wielkopolski 17.30; Gorzów Wielkopolski Zamoście 17.34; Gorzów Wielkopolski Zieleniec 17.39; Gorzów Wielkopolski Karnin 17.43; Deszczno 17.47; Brzozowiec Gorzowski 17.53; Trzebiszewo 17.59; Skwierzyna 18.10; Popowo Skwierzyńskie 18.20; Głębokie Międzyrzeckie 18.27; Międzyrzecz 18.38; Bukowiec Międzyrzecki 18.52; Panowice 18.59; Lutol Suchy 19.04; Chociszewo Rogoziniec 19.11; Dąbrówka 19.17; Zbąszynek 19.25 Międzyrzecz – Gorzów Wielkopolski Międzyrzecz 09.30; Głębokie Międzyrzeckie 09.39; Popowo Skwierzyńskie 09.46; Skwierzyna 09.58; Trzebiszewo 10.07; Brzozowiec Gorzowski 10.12; Deszczno 10.18; Gorzów Wielkopolski Karnin 10.22; Gorzów Wielkopolski Zieleniec 10.25; Gorzów Wielkopolski Zamoście 10.31; Gorzów Wielkopolski 10.36 Międzyrzecz – Gorzów Wielkopolski Międzyrzecz 12.40; Głębokie Międzyrzeckie 12.49; Popowo Skwierzyńskie 12.56; Skwierzyna 13.08; Trzebiszewo 13.17; Brzozowiec Gorzowski 13.22; Deszczno 13.28; Gorzów Wielkopolski Karnin 13.32; Gorzów Wielkopolski Zieleniec 13.35; Gorzów Wielkopolski Zamoście 13.41; Gorzów Wielkopolski 13.46 Międzyrzecz – Gorzów Wielkopolski Międzyrzecz 15.50; Głębokie Międzyrzeckie 15.59; Popowo Skwierzyńskie 16.06; Skwierzyna 16.18; Trzebiszewo 16.27; Brzozowiec Gorzowski 16.32; Deszczno 16.38; Gorzów Wielkopolski Karnin 16.42; Gorzów Wielkopolski Zieleniec 16.45; Gorzów Wielkopolski Zamoście 16.51; Gorzów Wielkopolski 16.56 Gorzów Wielkopolski – Międzyrzecz Gorzów Wielkopolski 8.00; Gorzów Wielkopolski Zamoście 08.04; Gorzów Wielkopolski Zieleniec 08.09; Gorzów Wielkopolski Karnin 08.13; Deszczno 08.17; Brzozowiec Gorzowski 08.23; Trzebiszewo 08.29; Skwierzyna 08.40; Popowo Skwierzyńskie 08.50; Głębokie Międzyrzeckie 08.57; Międzyrzecz 09.06 Gorzów Wielkopolski – Międzyrzecz Gorzów Wielkopolski 11.15; Gorzów Wielkopolski Zamoście 11.19; Gorzów Wielkopolski Zieleniec 11.24; Gorzów Wielkopolski Karnin 11.28; Deszczno 11.32; Brzozowiec Gorzowski 11.38; Trzebiszewo 11.44; Skwierzyna 11.55; Popowo Skwierzyńskie 12.05; Głębokie Międzyrzeckie 12.12; Międzyrzecz 12.21 Gorzów Wielkopolski – Międzyrzecz Gorzów Wielkopolski 14.30; Gorzów Wielkopolski Zamoście 14.34; Gorzów Wielkopolski Zieleniec 14.39; Gorzów Wielkopolski Karnin 14.43; Deszczno 14.47; Brzozowiec Gorzowski 14.53; Trzebiszewo 14.59; Skwierzyna 15.10; Popowo Skwierzyńskie 15.20; Głębokie Międzyrzeckie 15.27; Międzyrzecz 15.36 Temat: Komunikacja Pabianice - Łódź Ani Gazeta, ani dyskutujacy nie zauwazyli ze na likwidacje tramwaju najbardziej liczy PKS. Autobusy MZK na tej linii, smieszne, MZK nie jest w stanie zapewnic komunikacji w samym miescie. W weekend po 21:30 praktycznie nie ma juz dojazdu z okolic Dworca PKP na osiedle Bugaj. Byla linia 11 w centrum miasta zamiast zlikwidowanego tramwaju 41bis. Szybko ja zlikwidowano. Nie oplacala sie. A w trawaju w godzinach szytu tloczno. Dziwne. Wec po dwoch meisiacach komunikacji autobusowej do Lodzi MZK powie ze ta trasa sie nie oplaca. Tak wiec do Lodzi i przez Centrum Pabianic jedynie bada jazdzic busy prywatnego przewoznika i PKS Lodz. CViekawe ile wtedy bedzie kosztowac przejazd - 10 zl. Niedawno w ramahc przebudowy skrzyzowania Laska/Wiejka nieco zmodernizowano krancowke - w minimalnym stopniu, juz wtedy zakladano pewny i szybki koniec tramwaju. Kiedys mial powstac linia na Bugaj, szkoda. Wtedy komunikacja miejsca w Pabianicach moglaby miec inny ksztalt, bardziej funckjonalny a nie jak dzisiaj calkowiecie niepraktyczny i wrecz idiotyczy. A czas przejazdu - sorry, nie mozna ulozyc lepiej rozkladu jazdy, bo jak na razie nie wykorzystuje sie mijanek nalezycie co powoduje ze w Ksawerowie mozna sobie spokojnie wypalic papierosa na zewnatrz tramwaju. Grozba realna, bowim przed otwarciem supermarketu w centrum iasta w rama odnowy czesci ulicy Zamkowej wybierze sie wariant tanszy zalewajac asfaletm torowisko. MPK w Pabianicach, nie sadze. Obecnie w regionie lodzkim zawisly ciemne chmury nad komunikacja tramwajowa. W kwietniu obetna duza ilosc kursow tramwajow, linia 7 do likwidacji i to juz niedlugo, Polnocna bez tramwajow, to samo czeka niedlugo ulice Lagiewnicka i Warszwaska tylko autobusy. Prawdowpodbonie ulica PRzybyszewskiego tez zostanie pozbawionatramwaju, tylko planow wladz miejskich przezkada nowe torowisko pomiedzy Piotrkowksa a Smiglego Rydza. Lobby autobusow strasznie zacheca wladze w regionie abysmy sie podusili spalinami. NIE MA EKOLOGICZNEGO SILNIKA SPALINOWEGO. Pan Kropiwnicki zapewne zrobi wszystko aby zlikwidowac tramwaje w tym regionie. Jedyny dobry tabor to kilkanascie Cityrunnerow i dwa GT6 w posiadaniu przez Tramwaje Podmiejskie. Reszta nei nadaje sie na tabor. Ba odnowione przez Fimre Elin za gigantyczna kase sa i tak niefunkcjonalne, dlaczego ww KRakowie trawaje 105 po renowacji miaj wiecej miejsc siedzacych i wygonde miejsce dla osob z bagazem, wozkiem. Przejezdza stary 40 letni niemiecki wagon GT-6, niec niestychac, brak wibracji, przejzdza ponoc nowoczesny chorzowski 105N wszystko sie trzesie. A co do zmodernizowanych 803 w MKT, Czesciow mozna pochwalic za lepsza funkcjonalnosc wnetrza. Ale jakosc wykonania jest fatalna. Po roku przezera je juz rdza. Obawiam sie ze tramwaje w Pabianicach nie doczekaja lata. Potem pospiesznie sie znizczy torowisko aby bron boze ponownie tej komunikacji nie uruchomic. Pozniej nie bedzie wyboru. Najlepsze jest to ze piatki po poludniu autobusy PKS i BUS'y przez Ksawerow jada znacznie dluzej od tramwaju. Nie bedzie lepiej. PKP zlikwiduej pociagi osobowe przejezdzajace przez Pabianice, a wtedy bedziemy tylko stac godzinami w korku w Ksawerowie. Temat: PKP - dajcie to do Gazety, co na to rzecznik PKP - dajcie to do Gazety, co na to rzecznik Przedwczoraj odwozilem zone z dzieckiem do Zagorza. Niby nic nadzwyczajnego, ale... No wlasnie posluchajcie: Najpierw Pani w kasie, uczyla mnie matematyki, ze 50 + 20 + 50 to jest 160. Coz w koncu bez 'przepraszam' przyjela, ze w tym zadaniu nie ma racji. Potem bylo czekanie na pociag. Na peronie z 10 (slownie: dziesiec) plastikowych krzeselek. Z czego zadnego czystego!. Przyjezdza pociag... Nie myslcie sobie - byl punktualnie. I co - wzielismy jedynke, bo dziecko, bo 14 godzin w drodze itd. Wchodzimy, mamy chwile, wiec nauczony doswiadczeniem testuje konkretne przedzialy (czytaj: probuje rozkladac fotele, szukam zaslonek, otwieram okno itd.). I wiecie co w tej jednej jedynej jedynce (w skrocie JJJ) nie rozkladal sie zaden fotel (przepraszam, jeden sie rozlozyl, tylko siedzisko spadlo na podloge). Wszystkie fotel mialy wysuwane do powiedzmy 75 stopni siedzisko i to wszystko. Mysle sobie - przeciez jedziemy przez 14 godzin i nawet nie ma foteli, ktore jak w starych, zwyklych wagonach rozkladaja sie normalnie, cos jest nie w porzadku. Dla wtajemniczonych ten wagon byl z tych co jezdza na trasie Lodz-Warszawa, gdzie powiedzmy spelniaja swoje zadanie. Dalej - tylko jeden przedzial mial zaslonki szt. 4. Niestety nie wzielismy go, bo fotele byly zbyt zardzewiale by sie w ogole rozlozyc. W naszym byla 1 zaslonka od strony okien. Napomkne, ze w 2-kach byly wszedzie zaslonki, ba nawet nad oparciami biale tkaniny (jak podejrzewam prane raz na kwartal). Z drobiazgow - nie bylo wody (zadnej), a ubikacja byla tak 'zuzyta', ze nie korzystano z niej. I kiedy juz jakos dojechalismy, zaczela sie druga przygoda. Chcialem z Zagorza wsiasc do pociagu do Krakowa i stamtad udac sie do Lodzi. Niestety jak jest jedno polaczenie, to nie ma drugiego, lub nie jest do niego dostosowane. Albo z kolei Pani w informacji zapomina o tym, ze mozna pojechac przez Warszawe - o czym pozniej sie dowiedzialem studiujac rozklad. Slowem musze czekac do godz. 17 na odjazd tego samego pociagu, ktorym przyjechalem. Nauczony doswiadczeniem nie kupuje juz 1-ki. I to nie koniec, przed Radomiem - okradli mnie! Nie bylem jedynym poszkodowanym. Pocieli mi spodnie, wyjeli portfel. Chcieli zdjac zegarek - niestety IQ zlodziei marnie wypadl. W tym starciu Timex byl gora. Ale porysowali bransolete. Pytanie jak to zrobili skoro musieli - odwrocic mnie (82 kg.) na brzuch, by rozciac z tylu spodnie. Nastepnie sadzac po zarysowaniach przez co najmniej minute probowali zdjac zegarek. Wg. policji, ktora spisywala protokol byl to gaz, ktory doslownie uspil mnie. W sumie nie bylo tak zle - prawo jazdy, 400 zlotych, karta kredytowa - od razu zablokowana i jakies drobiazgi typu karta do makro. Sasiedzi mieli mniej szczescia - jechali na wakacje, wiec kieszenie mieli bardziej pelne. Na podroz kupilem sobie Newsweek. Wg. jednej z informacji dowiedzialem sie, ze PKP kupuje/modernizuje wagony Intercity, w ktorych bedzie mozna obejrzec DVD, wykapac sie pod prysznicem itd. I mysle sobie kpina jakas. Firma, ktora nie jest w stanie zadbac o bezpieczenstwo podrozujacych, zapewnic NORMALNYCH warunkow podrozy porywa sie na cos takiego. Cisnie mi sie cos na usta, ale moderator chyba nie pozwoli. Chcialbym, by tekst we fragmencie pojawil sie w Gazecie, tak by rzecznik mogl sie do niego ustosunkowac. Pozdrawiam Grzegorz Temat: pociag Poznan-Praha Wlasnie zrobilem maly przeglad po rozkladach jazdy obu przewoznikow i sytuacja wyglada nastepujaco [gorzej niz myslalem]. PKP [wazny od 1.2.2007]: tiny.pl/c9l6 Zadne pociagi kursujace miedzy Klodzkiem a Miedzylesiem nie maja zadnej adnotacji o zawieszeniu kursowania od 31.3. Jednak wszystkie pociagi przekraczajace granice miedzy Miedzylesiem a Lichkovem po 31.3 kursuja w [F], czyli po ogloszeniu. ČD [wazny od 4.3.2007]: tiny.pl/c9l3 Pociagi na odc. Letohrad - Lichkov - Dolni Lipka - Hanusovice nie sa zawieszone, jezdza tak jakby normalnie. Likwidacja [nawet nie zawieszenie] dotyczy tylko pociagow przekraczajacych granice z PL - po prostu jezdza do 31.3 i koniec. Nie chce nic pochopnie oceniac, ale... w ciagu ostatnich kilku lat zawieszono lub drastycznie ograniczono kursowanie pociagow pasazerskich przekraczajacych granice miedzy PL i CR. Z tego, co czytalem na stronach Ceskych drah, zawsze bylo to z powodu braku zainteresowania PKP. Mam nadzieje, ze te remonty nie beda tylko pretekstem do kolejnej likwidacji. Podkreslam, likwidacji polaczen pasazerskich. Bo towarowe jak jezdzily, tak jezdza. Sam jestem bardzo zainteresowany kursowaniem pociagow przez przejscie w Miedzylesiu - to tak, zebyscie nie mysleli, ze popieram stanowisko PKP. Siedze w tej brazy dosc mocno, bede staral sie na biezaco Was informowac o zmianach. Jedyne, co pozostaje niezmotoryzowanym, jezdzacym do Wroclawia, to jazda przez Nachod. Autobusem troche szybciej niz pociagiem, choc busy nie startuja z Pragi az tak wczesnie/z Nachoda az tak pozno, zeby mogly byc wykorzystane na poczatkowym/koncowym etapie podrozy. Z NAchoda do Kudowy dosc czesto jezdza lokalne czeskie autobusy za 15 Kc/2 PLN [nie korzystac z polskich nielicznych polaczen, bo zdzieraja jak za zboze], a dalej z Kudowy jezdzi juz dosc sporo autobusow w kierunku Klodzka czy Wroclawia. Zdaje sobie sprawe, ze taka jazda jest dosc uciazliwa, ale i tak najszybsza jesli chodzi o komunikacje zbiorowa. Kiedys sprawdzalem, czas jazdy nie wychodzi az tak zle, da rade w ciagu jednego dnia dojechac z Pragi do Wroclawia i jeszcze wrocic Choc wychodzi troche drozej, bo w kazdym PKSie trzeba kupic nowy bilet [i kilometry licza sie od poczatku]. Jedyny plus takiego polaczenia to to, ze mozna wtedy wyjechac z Pragi rano, nie czekajac na jedyny pociag do 13:00. Wowczas istnieje jeszcze szansa dostac sie w ciagu tego dnia z Wroclawia gdzies dalej w glab Polski. Jesli jest ktos zainteresowany, moge przygotowac kilka wariantow rozkladow jaZdy przez NAchod w obie strony wraz z kalkulacja kosztow. W przypadku innych pytan zwiaznaych z komunikacja zbiorowa miedzy PL a CZ, prosze smialo pytac, najlepiej mailem. Pozdrawiam Filip Strona 4 z 4 • Zostało znalezionych 192 rezultatów • 1, 2, 3, 4 |
||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Design by SZABLONY.maniak.pl. | |||||