Strona Główna PKP Poznań Poznań Ostrzeszów PKP Białystok Warszawa cennik PKP Biuro rzeczy znalezionych PKP Bydgoszcz bilet turystyczny PKP Bydgoszcz Galeria zdjęć PKP Cena biletu miesięcznego PKP Chełmża Toruń rozkład PKP Gliwice Opole Gł PKP gliwice-wrocław Główny pkp-gorzów wlkp-rozkład |
Widzisz posty znalezione dla zapytania: PKP Rzeszów SopotTemat: Sklep w Warszawie :) Przykładowe czasy dojazdu do Warszawy: z Rzeszowa - ok 5:20h z Sopotu - ok 5:30h z Krakowa - ok 3:20h Szybko, tanio, bezpiecznie - PKP Mamy wakacje! (i mówi to ktoś, kto codziennie chodzi do roboty ) P.S. Zastanawiam się czy wsiąść na rowerek i być w sklepie za 15min... Temat: Dworce wstydu W 2008 roku PKP SA uruchomi monitoring na dziewiętnastu dworcach kolejowych w całej Polsce i wyda ponad 30 mln złotych na modernizację kilkunastu następnych dworców, przede wszystkim pod względem bezpieczeństwa oraz dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych W tym roku PKP SA wybierze również partnerów finansowych do budowy nowych dworców Warszawa Zachodnia, Warszawa Wschodnia i Katowice Główne. Prace budowlane w tych miejscach rozpoczną się na przełomie 2009 i 2010 roku. Uruchomienie monitoringu planowane jest na dziewiętnastu dworcach kolejowych takich jak: Bielsko Biała, Częstochowa Główna, Elbląg, Gliwice, Iława Główna, Inowrocław, Jelenia Góra, Kędzierzyn Koźle, Łódź Kaliska, Malbork, Opole Główne, Poznań Główny, Rzeszów, Skierniewice, Słupsk, Tczew, Toruń Główny, Zielona Góra. Wykonawca zainstalowania monitoringu zostanie wybrany w 2008 roku. PKP SA będzie również obok policji i Straży Ochrony Kolei wprowadzać zewnętrzną całodobową ochronę na największych dworcach. Na modernizację dworców kolejowych w 2008 roku PKP SA zamierza przeznaczyć ponad 30 mln zł. Jest to ponad dwukrotnie więcej, niż wydano na ten sam cel w 2006 roku. Z tej puli 21,5 mln zł zostanie wydanych na inwestycję na dworcach w: Zielonej Górze, Tarnowie, Tarnowskich Górach i Gorzowie Wielkopolskim. PKP SA przygotuje również w tym roku projekty budowlane niezbędne do modernizacji dworców w: Przemyślu, Gliwicach, Zawierciu, Radomiu, Kutnie, Gdańsku Wrzeszczu, Włocławku, Ostrowie Wielkopolskim oraz w Malborku. Prace na tych dworcach rozpoczną się w 2009 roku. 13,7 mln zł zostanie przeznaczonych na realizację takich remontów na dworcach jak m.in.: naprawy dachów, odnowienia elewacji, wymiany okien oraz zmiany wystroju wnętrza budynków. Takie prace czekają między innymi dworce w Szczecinie, Iławie, Rzeszowie, Kędzierzynie Koźlu, Jeleniej Górze oraz dworce Warszawa Powiśle i Warszawa Ochota. W tej chwili trwają rokowania z potencjalnymi inwestorami finansowymi, którzy wspólnie z PKP SA wybudują nowe dworce kolejowe: Warszawa Zachodnia, Warszawa Wschodnia i Katowice Główne. W tej samej formule zmodernizowane zostaną również dworce w Szczecinie, Wrocławiu, Łodzi, Sopocie, Gdyni, Krakowie i Chorzowie. W Polsce jest blisko 50 dużych dworców kolejowych, z których co roku korzysta ponad 60 mln pasażerów kolei i osób im towarzyszących. Wśród tych obiektów znajduje się 15 dworców, które rocznie obsługują ponad 2 mln pasażerów. Na dworcach PKP SA zatrzymuje się trzech przewoźników Grupy PKP i czterech niezwiązanych z PKP www.rynek-kolejowy.pl Temat: Euro 2012: PKP zapowiada potężne inwestycje Euro 2012: PKP zapowiada potężne inwestycje (PAP, pr/11.12.2007, godz. 15:39) Modernizację 1200 km linii kolejowych i 15 dworców w związku z Temat: Ogrom zmian i inwestycji przed Euro 2012 PKP zapowiada potężne inwestycje Modernizację 1200 km linii kolejowych i 15 dworców w związku z przygotowaniami do piłkarskich mistrzostw Europy zapowiedział podczas konferencji "Eurolog'2012" w Krakowie Jarosław Adwent z zarządu PKP S.A. "Inwestycje Polskich Kolei Państwowych w związku z przygotowaniami do Euro-2012 obejmować będą m.in. modernizację trakcji, dworców, taboru oraz poprawę wizerunku firmy" - poinformował Adwent. Wśród 1200 km modernizowanych linii znajdzie się m.in. cała trasa Warszawa - Gdańsk. W stu procentach zmodernizowane będą także, z uwagi na wspólną organizację ME z Ukrainą, połączenia Rzeszowa z granicami państwa. Oprócz tego, w pierwszej kolejności unowocześnione zostaną linie łączące miasta, w których odbywać się będą mecze Euro-2012- Warszawę, Gdańsk, Poznań, Wrocław oraz Kraków i Szczecin. "Planujemy także uruchomienie połączeń kolejowych z portami lotniczymi Okęcie, Balice i Pyrzowice" - dodał Adwent. Poinformował także, że zmodernizowanych ma zostać 15 dworców kolejowych, m.in. w Sopocie, Gdyni, Szczecinie, Łodzi, Chorzowie i Zabrzu. "Środki na modernizację dworców Kraków Główny, Wrocław Główny i Warszawa Centralna chcemy w 75 procentach pozyskać z funduszy Unii Europejskiej, przede wszystkim z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko" - wyjaśnił członek zarządu PKP SA, dodając że trwają już poszukiwana inwestorów prywatnych, którzy będą zainteresowani modernizacją pozostałych dworców objętych planem w związku z piłkarskimi ME. Najwcześniej - na początku 2011 roku - ma zakończyć się modernizacja dworców Kraków Główny i Warszawa Wschodnia. Przygotowania PKP do Euro-2012 obejmą także wymianę i modernizację taboru. "Planowany jest zakup przez spółkę PKP Intercity 310 sztuk wagonów, które mogą być stosowane w pociągach poruszających się z prędkością 160 i 200 km/h. Kolejne 20 wagonów ma zostać przeznaczonych na linie łączące Warszawę z Gdańskiem, Krakowem i Katowicami, gdzie pociągi mają jeździć z prędkością 250 km/h" - stwierdził Adwent. Zapowiedział także zakup dziesięciu lokomotyw o dopuszczalnej prędkości 200 km/h. Koszt jednej wynosi 4 mln euro. "Eurolog'2012" to dwudniowa konferencja w Krakowie z udziałem przedstawicieli świata polityki, biznesu, turystyki i mediów, która ma m.in. pomóc odpowiedzieć na pytanie "Jak wygrać Euro- 2012?". Źródło: PAP Temat: EURO 2012 w Polsce i na Ukrainie! Z tym, że przecież nie każdy hotel musi być pięciogwiazdkowy, a nawet przedstawiciele Polskiej Izby Turystyki zapowiadają, że nastawiają się głównie na hotele dwu-,trzygwiazdkowe, tak więc wydaje mi się, że to nie będzie problem Modernizację 1200 km linii kolejowych i 15 dworców w związku z przygotowaniami do piłkarskich mistrzostw Europy zapowiedział podczas konferencji "Eurolog'2012" w Krakowie Jarosław Adwent z zarządu PKP S.A.Wśród 1200 km modernizowanych linii znajdzie się m.in. cała trasa Warszawa - Gdańsk. W stu procentach zmodernizowane będą także, z uwagi na wspólną organizację ME z Ukrainą, połączenia Rzeszowa z granicami państwa.Oprócz tego, w pierwszej kolejności unowocześnione zostaną linie łączące miasta, w których odbywać się będą mecze Euro-2012- Warszawę, Gdańsk, Poznań, Wrocław oraz Kraków i Szczecin. "Planujemy także uruchomienie połączeń kolejowych z portami lotniczymi Okęcie, Balice i Pyrzowice" - dodał Adwent. Poinformował także, że zmodernizowanych ma zostać 15 dworców kolejowych, m.in. w Sopocie, Gdyni, Szczecinie, Łodzi, Chorzowie i Zabrzu.Przygotowania PKP do Euro-2012 obejmą także wymianę i modernizację taboru. "Planowany jest zakup przez spółkę PKP Intercity 310 sztuk wagonów, które mogą być stosowane w pociągach poruszających się z prędkością 160 i 200 km/h. Kolejne 20 wagonów ma zostać przeznaczonych na linie łączące Warszawę z Gdańskiem, Krakowem i Katowicami, gdzie pociągi mają jeździć z prędkością 250 km/h" - stwierdził Adwent. Zapowiedział także zakup dziesięciu lokomotyw o dopuszczalnej prędkości 200 km/h. Koszt jednej wynosi 4 mln euro. To wszystko w zapowiedziach pięknie wygląda, więc trzymam za słowo pana z zarządu PKP Temat: Rozmowa z prezesem Wachem Rozwój kolei - przyszłość nowoczesnej gospodarki Z Andrzejem Wachem, przewodniczącym Rady Nadzorczej PKP Cargo, wcześniej prezesem PKP SA, rozmawiał Ryszard Klencz. Ryszard Klencz: - Restrukturyzacja PKP otworzyła nowe perspektywy. W jakich polach działania widzi Pan możliwości rozwoju? Andrzej Wach: - Żyjemy w kraju, gdzie długość dróg kolejowych jest porównywalna z długością dróg krajowych. Mamy 19 tys. km torów. Mamy 1 500 stacji i przystanków kolejowych, 70 dużych dworców, pięć tysięcy wagonów pasażerskich i dwadzieścia razy więcej wagonów towarowych. Po 2013 r. na głównych szlakach pociągi będą mogły jeździć z prędkościami 160 km na godzinę. Przy wsparciu rządu, budżetu państwa, Unii Europejskiej i środków własnych PKP od zeszłego roku drogi kolejowe są modernizowane za kilkukrotnie większe fundusze niż w latach dziewięćdziesiątych ub.w. Ten sam proces dotyczy pociągów i dworców. Od roku pociągami podróżuje coraz więcej pasażerów, więcej jest towarów, które trafiają do odbiorców dzięki kolei. Hasło: "Dźwignią dla gospodarki i nowoczesnego transportu będzie tworzenie równych warunków rozwoju dla kolei i dróg" - brzmi już jak banał. Za kilka lat zakorkowane miasta i regiony, zagrożone środowisko i cenny czas, którego każdemu z nas bardzo brakuje - to czynniki, które dadzą odpór banałom, a dominować będą głosy za koleją, w której należy upatrywać przyszłość nowoczesnej gospodarki. R. K.: - Euro 2012 to impuls do szybkiego rozwoju PKP SA. Jakie strategiczne działania podjęto? A. W.: - Pierwszym obiektem dworcowym poddanym gruntownej przebudowie będzie Dworzec Główny w Katowicach. W Warszawie planuje się wybudowanie dwóch całkiem nowych kompleksów dworcowych, które zastąpią obecne hale Dworców Zachodniego i Wschodniego. W obu przypadkach dworce mają stać się wielofunkcyjne i służyć nie tylko pasażerom. Do Euro 2012 powinien co najmniej poprawić się wygląd Dworca Centralnego. Bardzo poważnie rozważana jest budowa nowego Dworca Centralnego, uzależnione jest to jednak od kilku czynników, takich jak m.in. wyniki zleconej przez PKP ekspertyzy, mającej ocenić podłoże, na którym jest posadowiona konstrukcja dworca, i możliwości wybudowania nowego obiektu. Ponadto PKP planuje modernizację i budowę nowych dworców lub obiektów z funkcją dworcową w Łodzi, Wrocławiu, Szczecinie, Gdańsku, Sopocie, Poznaniu, Gliwicach, Chorzowie, Zabrzu, Rzeszowie, Kielcach, zakończyć budowę dworca podziemnego w Krakowie, jak również rewitalizację mniejszych obiektów położonych na głównych szlakach kolejowych. R. K.: - Modernizacja szlaków kolejowych leżących w głównych korytarzach transportowych to jedno z wyzwań stojących przed PKP SA. Czy może Pan przybliżyć plany realizacji tego zadania? A. W.: - Szlaki kolejowe są modernizowane nie przez PKP SA lecz przez PKP PLK. W tym roku firma ta wyda na ten cel ok. 3 mld zł. Zmodernizowane będą takie trasy, jak: Warszawa - Łódź, Warszawa - Gdańsk, Wrocław - Poznań, Katowice - Wrocław, Poznań - Szczecin, Warszawa - Terespol. R. K.: - Rozwój szybkiej kolei wymaga strategicznych inwestorów. Jakie działania podjęto i czy są już wyniki w postaci nowych inwestycji? A. W.: - Mówiąc ze strony PKP SA, która odpowiada za nieruchomości i dworce, już poszukujemy inwestorów do takich dworców, jak Warszawa Zachodnia i Katowice. Za kilka tygodni zaczniemy szukać partnerów do dworca Warszawa Wschodnia. Wystąpiliśmy również do wszystkich gmin w Polsce z ofertą przejęcia małych dworców kolejowych. Dlaczego to zrobiliśmy? Uważamy, że małe dworce, służące ruchowi regionalnemu bądź międzyregionalnemu, położone w centrach miast, często o dużej kubaturze, będą atrakcyjne dla rozwoju tych gmin. Mogą stać się miejscem rozwoju poprzez lokalizowanie w nich nowych inwestorów, punktów działalności samorządowej (domy kultury, posterunki straży miejskiej, wydziały obsługi klientów urzędów itp.). Naszym zdaniem samorządy będą po prostu lepszymi gospodarzami tych obiektów niż PKP SA, która zajmuje się restrukturyzacją Grupy PKP, obsługą zadłużenia itp. Zdawaliśmy i zdajemy sobie sprawę, że gminy, szczególnie te bardzo małe, mogą nie mieć wystarczających funduszy na przejęcie dworców. Dlatego zaproponowaliśmy kilka rozwiązań korzystnych finansowo dla gmin, np. przejęcie dworca w ramach rozliczenia za zaległy podatek PKP SA od nieruchomości. R. K.: - Dziękuję za rozmowę i życzę szybkiej i skutecznej realizacji tych przedsięwzięć. źródło: www.wnp.pl Temat: Planowane inwestycje PKP Planowane inwestycje PKP Polskie Koleje Państwowe przyspieszają modernizację największych dworców kolejowych. Renowacja ma być kompleksowa, z udziałem prywatnych inwestorów i ma się skończyć przed Euro 2012. - Na początku września ogłosimy dla inwestorów zaproszenie do rokowań w sprawie budowy nowego kompleksu dworcowego Warszawa Zachodnia i zagospodarowania okolicznych gruntów. Również jeszcze w tym roku podobne zaproszenie ukaże się w sprawie Dworca Wschodniego - zapowiada Jarosław Adwent, członek zarządu PKP odpowiedzialny za nieruchomości kolejowe. Po renowacji dworce mają służyć nie tylko pasażerom. - Chcielibyśmy, żeby w kompleksie na Zachodnim znalazły się biura, hotel i część handlowa. Na Wschodnim rozważana jest generalna modernizacja dworca, połączona z powstaniem punktów usługowo-handlowych bądź tez przeznaczeniem znacznej części terenu pod działalność komercyjną - wylicza dyrektor Adwent. Budowa Zachodniego (gdzie dziś w ogóle nie ma budynku dworca kolejowego) rozpocznie się na przełomie 2008 i 2009 roku. Jeśli w tym samym czasie uda się przebudować dworzec Warszawa Gdańska, to po zakończeniu obu inwestycji, jeszcze w 2009 roku, będzie mogła ruszyć oczekiwana od lat modernizacja Dworca Centralnego 9na czas budowy Dworzec Gdański przejmie funkcje Centralnego). Na razie PKP obiecuje, że do Euro 2012 Centralny, wizytówka stolicy, przynajmniej poprawi wygląd. Kilka dni temu PKP rozpoczęły poszukiwania partnerów do modernizacji dworca w Katowicach. W następnej kolejności już czekają dworce m.in. w Szczecinie, Rzeszowie, Gdyni, Wrocławiu, Kielcach, Częstochowie. CB Richard Ellis, jedna z firm doradzających PKP, z kilka tygodni ma przedstawić projekt zagospodarowania trzech dużych nieruchomości w Trójmieście: dworca i terenów okołodworcowych w Sopocie, gruntów na Wyspie Spichrzów w Gdańsku i w dzielnicy Gdańsk - Stogi.Mają tam stanąć hotele, apartamentowce albo centrum biznesowe. - Pod koniec roku inwestorzy mogą się spodziewać zaproszenia do rozmów w sprawie tych terenów. To bardzo cenne działki - podkreśla Jarosław Adwent. Nie licząc terenów dworcowych do wykorzystania w celach komercyjnych, PKP przeznaczy około 26 tys. hektarów ze 107 tys., którymi zarządzają. Już w 2006 roku doradcy wycenili wartość tych nieruchomości na ponad 2 mld zł. W ciągu ostatniego roku wartość niektórych działek wzrosła nawet o 100 proc. Plany zagospodarowania kolejowych nieruchomości: gdzie PKP planują wybudować mieszkania: Wrocław osiedle Kuźniki Szczecin osiedle Dąbie Katowice osiedle Asnyka Warszawa osiedle Odolany inne inwestycje: Gdańsk Wyspa Spichrzów Gdańsk osiedle Stogi Sopot wokół dworca kolejowego Warszawa tereny przy Al. Jerozolimskich źródło: Gazeta Prawna Temat: Euro - 2012 świeto czy ......tragedia narodowa ? "Polsce zabraknie funduszy na inwestycje związane z Euro 2012" Polsce zabraknie funduszy na inwestycje związane z mistrzostwami Europy w piłce nożnej w 2012 roku. To efekt niedoszacowania ich kosztów - uważa Adrian Furgalski, dyrektor Zespół Doradców Gospodarczych "TOR". Według niego tylko na infrastrukturę drogową dziura finansowa może sięgnąć 50, 60 miliardów złotych. Jego zdaniem istnieje jednak wyjście z tej sytuacji: - To jest kwota, która może szokować, ale jest ona rozłożona na kilka lat i nie ma obaw, że nie można zdobyć funduszy, aby ja pokryć. Na przykład większymi odpisami z akcyzy. Jak wytłumaczył nie chodzi mu o jej podwyższanie, ale zwiększenie kwoty procentowej, która z tego podatku zostanie przeznaczona na infrastrukturę drogową. Inną jego propozycją jest wypuszczenie euroobligacji, które rozeszłyby się "jak ciepłe bułeczki" . Furgalski kłopoty z szacowaniem inwestycji tłumaczy przede wszystkim znaczą zmianą kursu euro w stosunku do złotówki, jak i sporym wzrostem cen materiałów budowlanych. Zwrócił on także uwagę na problem braku siły roboczej, który w coraz większych stopniu dotyka rynek pracy w Polsce. Według niego potrzebne są dwa kierunki działań: zmiana sytemu edukacji oraz szersze otworzenie się na pracowników z innych krajów, niekoniecznie sąsiadujących z naszym państwem. Furgalski wyjaśnił też dlaczego nie można pójść tropem Ukrainy, gdzie tylko 10 procent kosztów inwestycji związanych z Euro 2012 ma ponieść budżet państwa: - To jest jednak inna specyfika. Tamtejszy kapitał może sobie pozwolić, aby nawet cały stadion zafundować. Ukraińcy muszą się tym ratować ponieważ nie mają środków unijnych, a my tak. Zespół Doradców Gospodarczych "TOR" Sp. z o.o. jest istniejącą od 1998 r., niezależną firmą consultingową, która specjalizuje się w problematyce różnych aspektów funkcjonowania kolei głównych i przemysłowych, komunikacji miejskiej (zarówno szynowej jak i drogowej), polityki transportowej w obszarze transportu szynowego, w tym restrukturyzacji kolei w Polsce oraz inżynierii ruchu i systemów transportu szynowego i drogowego. Furgalski był gościem konferencji "Eurolog '2012". To dwudniowa impreza odbywająca się Krakowie w poniedziałek i wtorek z udziałem przedstawicieli świata polityki, biznesu, turystyki i mediów, która ma m.in. pomóc odpowiedzieć na pytanie "Jak wygrać Euro 2012?". PAP /12:39 Euro 2012: PKP zapowiada potężne inwestycje Modernizację 1200 km linii kolejowych i 15 dworców w związku z przygotowaniami do piłkarskich mistrzostw Europy zapowiedział podczas konferencji "Eurolog'2012" w Krakowie Jarosław Adwent z zarządu PKP S.A. "Inwestycje Polskich Kolei Państwowych w związku z przygotowaniami do Euro-2012 obejmować będą m.in. modernizację trakcji, dworców, taboru oraz poprawę wizerunku firmy" - poinformował Adwent. Wśród 1200 km modernizowanych linii znajdzie się m.in. cała trasa Warszawa - Gdańsk. W stu procentach zmodernizowane będą także, z uwagi na wspólną organizację ME z Ukrainą, połączenia Rzeszowa z granicami państwa. Oprócz tego, w pierwszej kolejności unowocześnione zostaną linie łączące miasta, w których odbywać się będą mecze Euro-2012- Warszawę, Gdańsk, Poznań, Wrocław oraz Kraków i Szczecin. "Planujemy także uruchomienie połączeń kolejowych z portami lotniczymi Okęcie, Balice i Pyrzowice" - dodał Adwent. Poinformował także, że zmodernizowanych ma zostać 15 dworców kolejowych, m.in. w Sopocie, Gdyni, Szczecinie, Łodzi, Chorzowie i Zabrzu. "Środki na modernizację dworców Kraków Główny, Wrocław Główny i Warszawa Centralna chcemy w 75 procentach pozyskać z funduszy Unii Europejskiej, przede wszystkim z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko" - wyjaśnił członek zarządu PKP SA, dodając że trwają już poszukiwana inwestorów prywatnych, którzy będą zainteresowani modernizacją pozostałych dworców objętych planem w związku z piłkarskimi ME. Najwcześniej - na początku 2011 roku - ma zakończyć się modernizacja dworców Kraków Główny i Warszawa Wschodnia. Przygotowania PKP do Euro-2012 obejmą także wymianę i modernizację taboru. "Planowany jest zakup przez spółkę PKP Intercity 310 sztuk wagonów, które mogą być stosowane w pociągach poruszających się z prędkością 160 i 200 km/h. Kolejne 20 wagonów ma zostać przeznaczonych na linie łączące Warszawę z Gdańskiem, Krakowem i Katowicami, gdzie pociągi mają jeździć z prędkością 250 km/h" - stwierdził Adwent. Zapowiedział także zakup dziesięciu lokomotyw o dopuszczalnej prędkości 200 km/h. Koszt jednej wynosi 4 mln euro. "Eurolog'2012" to dwudniowa konferencja w Krakowie z udziałem przedstawicieli świata polityki, biznesu, turystyki i mediów, która ma m.in. pomóc odpowiedzieć na pytanie "Jak wygrać Euro- 2012?". (PAP, pr/11.12.2007, godz. 15:39) Temat: Krakow/Gdynia 2001 | A dlaczego? Zle mnie zrozumiales. Pytalem "dlaczego nie mozna dojechac?" w sensie
| Czesto tym wyjezdzalem o 4:5x z Wrzeszcza, dojazd of koz taksowka, | chociaz mieszkam przy zajezdni tramwajowej i mysle, ze zalapalbym sie Autobus nocny 450, nota bene jadacy z Jelitkowa kolo mnie do.. Pruszcza
Zreszta Upiora prosze nie mieszac... wieczorem (przynajmniej z Gdynii) da
Temat: Prezydent Lubawski Kochamy prezydentów Wojciech Bartkowiak 2008-11-13 O ocenę swoich prezydentów na półmetku kadencji, po dwóch latach rządów zapytaliśmy mieszkańców 26 wielkich miast. Niemal we wszystkich oceny pozytywne zdecydowanie przeważają nad negatywnymi. Ekstraklasa rządzi się sama Ekstraklasę samorządowców tworzy "wielki trójkąt": Gdynia - Rzeszów - Wrocław, czyli Wojciech Szczurek - Tadeusz Ferenc - Rafał Dutkiewicz. Za dobrych lub bardzo dobrych prezydentów uważa ich ponad 80 proc. mieszkańców! Gdyby wrocławianie i rzeszowianie dziś szli do urn, dwie trzecie zagłosowałoby na obecnego szefa miasta, a Szczurka poparłoby aż trzy czwarte gdynian. "Wielka trójka" pokazuje, że dobry gospodarz broni się sam - nie potrzebuje partyjnego wsparcia. Szczurek i Dutkiewicz są tak silni, że to PiS i PO "podczepiają się" pod nich. Jeszcze wyraźniej pozycję sprawnego prezydenta widać w Rzeszowie. W stolicy tradycyjnie prawicowego Podkarpacia w ostatnich wyborach do Sejmu na PiS głosowało prawie 30 tys. osób, a na Lewicę i Demokratów - 11 tys. Mimo to w wyborach na prezydenta miasta kandydat PiS dostał tylko 11,5 tys. głosów, a związany z SLD Ferenc, który sprawdził się w poprzedniej kadencji - prawie 50 tys. O tym, że partyjna legitymacja nie gwarantuje automatycznie sukcesu, świadczą przykłady Białegostoku i Lublina . W latach 1998-2006, kiedy rządzili nimi politycy AWS, ZChN i PiS, nabawiły się kompleksu wobec najprężniejszego na ścianie wschodniej Rzeszowa. Wygrana kandydatów PO przed dwoma laty miała je wreszcie obudzić. I o ile Tadeusz Truskolaski powoli odmienia Białystok i zdobył zaufanie mieszkańców (91 proc. mieszkańców uważa, że ostatnie dwa lata przyniosły zmianę na lepsze), o tyle jego partyjny kolega Adam Wasilewski nie jest tak dobrze oceniany. Powody? Koło dworca PKP nie powstał obiecany węzeł komunikacyjny, a reprezentacyjne Podzamcze jeszcze długo szpecić będą budy i autobusy PKS. I liga na ławce kar Truskolaskiego, którego za dobrego gospodarza miasta uważa ponad połowa mieszkańców, można zaliczyć do pierwszej ligi prezydentów. W tej samej lidze grają, też związani z PO, Paweł Adamowicz z Gdańska i Jacek Krywult z Bielska-Białej oraz niezależni Wojciech Lubawski z Kielc , Piotr Uszok z Katowic i Michał Zaleski z Torunia . Prawie 60 proc. pozytywnych ocen mieszkańców mają także uwikłani w korupcyjne afery prezydenci Sopotu i Gorzowa Wlkp. - Jacek Karnowski (PO) i Tadeusz Jędrzejczak (do ub. roku w SLD). Karnowski może się jednak pochwalić oddaniem tunelu pod ul. Bohaterów Monte Cassino i rozpoczęciem budowy nowoczesnej hali widowiskowo-sportowej. Co więcej, sprawa łapówki, której Karnowski miał domagać się od przedsiębiorcy, nie uchodzi za jego największą porażkę - sopocianie najczęściej wskazywali... fatalny stan dworca PKP. Mimo to pozycja Karnowskiego w mieście osłabła - gdyby dziś odbyły się wybory, dostałby 33 proc. głosów (przed dwoma laty 63 proc.), a inny kandydat Platformy - 27 proc. Pewniej może się czuć Jędrzejczak, choć w ub. tygodniu zasiadł na ławie oskarżonych - ma zarzut poświadczenia nieprawdy i nadużycia uprawnień. Mimo że w 2004 r. jako prezydent przesiedział kilka miesięcy w areszcie, dwa lata później wybory wygrał w pierwszej turze. Dziś znów głosowałaby na niego prawie połowa (47 proc.) gorzowian. Aż 92 proc. z nich uważa, że miasto zmieniło się na lepsze. Czemu zawdzięcza wynik? W centrum odnowiono kamienice, w parku Kopernika otwarto dwupasmową jezdnię, zmodernizowano stadion żużlowy, a wszystko zwieńczyły obchody 750-lecia miasta. Rok temu otwarto zachodnią obwodnicę miasta. Stołeczna II liga Przeciętnie na tym tle wypadają prezydenci Warszawy i Krakowa . Na związanego z lewicą Jacka Majchrowskiego, który musi współpracować ze zdominowaną przez PO i PiS radą, zagłosowałby teraz co trzeci krakowianin. Jego największy sukces to remont Małego Rynku, co jak na aspiracje Krakowa nie olśniewa. Hanna Gronkiewicz-Waltz (PO) budzi mieszane uczucia. Warszawiacy są dumni, spacerując nowym Krakowskim Przedmieściem, a remonty ulic nabrały tempa. Ale wokół Pałacu Kultury wciąż królują kupieckie budy, a miasto nie potrafi sobie poradzić z reklamowym chaosem. Przede wszystkim jednak pani prezydent nie zerwała z niechlubną tradycją swego poprzednika Lecha Kaczyńskiego i poobsadzała na intratnych miejskich posadach partyjnych kolegów. Dlatego dziś głosowałby na nią ledwie co czwarty warszawiak, ale na takie samo poparcie mógłby liczyć inny kandydat PO. Lepsze notowania ma prezydent Poznania Ryszard Grobelny. Choć został skazany w aferze tzw. Kulczykparku i w przyszłym roku grozi mu usunięcie z urzędu, nadal wybrałaby go ponad jedna trzecia mieszkańców. Dużo szybciej, bo już w niedzielę, fotel może stracić w Olsztynie Czesław Małkowski. W referendum w sprawie odwołania oskarżonego o gwałt i molestowanie prezydenta chce wziąć udział ponad 60 proc. mieszkańców. Blisko połowa chce jego dymisji (46 proc.), ale aż 38 proc. uważa, że powinien zostać (tyle samo olsztynian sądzi, że to dobry gospodarz). Łodź w B-klasie Prezydencka "czarna dziura" leży w środku trójkąta Gdynia - Rzeszów - Wrocław, czyli w Łodzi . Mieszkańcy ze smutkiem patrzą na upadającą Piotrkowską, podczas gdy gospodarza ich miasta najczęściej widać ostatnio w sejmowych kuluarach, gdzie walczy o święto Trzech Króli. Mieszkańców rażą także częste wyjazdy szefa (głównie do Izraela) z liczną świtą. Aż 39 proc. łodzian uważa go za słabego czy wręcz fatalnego prezydenta. Źródło: Gazeta Wyborcza Temat: Raport o przygotowaniach do Euro 2012 Euro 2012 – ostatni gwizdek Od euforii do apatii. To Polska rok od przyznania organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej. O tym, że władze zmarnowały czas, a my wciąż żyjemy wirtualnym przygotowaniem Euro 2012, mówią nie tylko pesymiści. Mamy plany, koncepcje, strategie, zespoły robocze. Przetargi, budowa, inwestycje to wciąż pieśń przyszłości. Mimo to słyszymy obietnice, że zdążymy, że się uda... Tylko kiedy? W 2030 roku? W RMF FM sprawdzamy, na jakim etapie są przygotowania do mistrzostw? Czy Polska rzeczywiście na czas uwinie się z natłokiem prac? Czy może szansa, jaką dano nam rok temu w Cardiff, przerodzi się w upokarzającą porażkę, kompletną kompromitację? Pracy naprawdę sporo. To ostatni gwizdek. Oby tylko zaniechania dwóch polskich rządów w przygotowaniach nie okazały się zbyt duże… Trzeba wybudować autostrady, drogi ekspresowe, stadiony, zmodernizować kolej, „odświeżyć” dworce, rozbudować lotniska, wyposażyć służby, zmienić przepisy… Skompromitowany szef PZPN Michał Listkiewicz zapowiedział, że związek nie będzie świętował rocznicy przyznania Euro 2012. I słusznie… Bo nie ma czego świętować. Szczegóły: http://www.rmf.fm/fakty/?id=135080 Pociąg-widmo pędzi na Euro Trudno ocenić jak dużo z zaplanowanych przez PKP 1200 kilometrów linii kolejowych uda się oddać na czas. Poważną przeszkodą będzie niedoszacowanie pieniędzy potrzebnych na wszystkie inwestycje. Przeznaczono na nie 6,7 miliarda euro, po czym w wyniku boomu inwestycyjnego i niekorzystnego kursu euro okazuje się, że potrzebne będzie dodatkowe 6 miliardów euro. Nawet jeśli rząd znajdzie te pieniądze, to wyhamować tempo robót mogą długotrwałe procedury projektowe i przetargowe. PKP narzekają na brak wykwalifikowanych projektantów. W przypadku jednej linii w Warszawie łączącej centrum z Okęciem opóźnienie wykonania projektu wynosi już 1,5 roku. Tak samo jak w przypadku drogowców, kolejarzom stoją na drodze zawiłe i długotrwałe procedury wyboru wykonawców. Nawet jeśli uda się zmodernizować linię z Rzeszowa do granicy z Ukrainą, to i tak podróż z Krakowa do granicy potrwa od 3 do 4 godzin. Inne połączenie to co najmniej 4-godzinna podróż z Warszawy przez Lublin do Dorohuska. Polskie Linie Kolejowe planują wyremontować i przystosować do prędkości nawet 200 km/h 1200 kilometrów torów. Są to linie: Warszawa – Gdynia modernizacja 349 km Warszawa – Poznań modernizacja 123 km Poznań – Wrocław modernizacja 162 km Wrocław – Kraków modernizacja 203 km Kraków – Psary modernizacja 48 km Warszawa – Kielce modernizacja 177 km Warszawa – Łódź modernizacja 129 km Dla porównania remont 70 kilometrów linii Warszawa – Łódź trwa już 2 lata. Część linii będzie przygotowana tylko do prędkości 160 km/h, by jeździć szybciej potrzebny jest tak zwany tabor wychylny. W Polsce w tej chwili nie ma jeszcze takich lokomotyw i wagonów. Ich zakup planuje dopiero Intercity. Sami kolejarze już przyznają, że nie wszystkie linie zdążą wyremontować, np. linię z Warszawy do Gdyni wykonają w 80%. Każda z linii jest podzielona na kilka bądź nawet kilkanaście odcinków. Dla każdego z nich osobno sporządzane są projekty i przygotowywane przetargi. W tej chwili na zdecydowanej większość linii trwa projektowanie. Pierwsze przetargi mają być ogłoszone w tym i w przyszłym roku. W ostatnim roku udało się rozpocząć jedynie remont na jednej linii – Warszawa – Gdynia. Prace trwają na długości 30 kilometrów. PKP Intercity planuje jeszcze w tym roku zmodernizować 170 wagonów za 335 milionów złotych. Do końca czerwca planują też rozstrzygnąć przetarg na zakup 10 lokomotyw za 50 milionów złotych. Do tego jeszcze przed Euro 2012 Intercity planuje kupić 20 składów zespolonych, czyli wagony z lokomotywami za 1,5 miliarda złotych. To te pociągi byłyby w stanie rozwijać prędkość do 200 km/h. W tej sprawie spółka wystąpiła do Ministerstwa Infrastruktury o unijne dofinansowanie. Spółka PKP Koleje Regionalne planuje wystartować w konkursie o unijne pieniądze z programu Infrastruktura i Środowisko. Do wzięcia jest 400 milionów euro. Gdyby udało się je zdobyć spółka będzie chciała kupić 36 elektrycznych składów zespolonych, czyli z lokomotywą oraz wyremontować 250 pociągów elektrycznych i prawie 400 wagonów. Dotychczas przewozom regionalnym udało się pozyskać 51 milionów euro za które kupiono 14 pociągów elektrycznych i zmodernizowano 75 składów oraz 81 wagonów. PKP S.A. planuje za 1,5 miliarda euro wyremontowanie dworców w miastach gospodarzach Euro 2012 i w kilku innych, dużych aglomeracjach. Na liście znajdują się: Sopot, Gdynia Główna, Szczecin Główny, Poznań Główny, Wrocław Główny, Katowice Główne, Chorzów Miasto, Chorzów Batory, Zabrze, Kraków Główny, Warszawa Zachodnia, Warszawa Wschodnia, Warszawa Gdańska, Warszawa Centralna. Niestety jest to projekt czysto życzeniowy. Spośród wszystkich wymienionych lokalizacji prawdziwe szanse na modernizację przed Euro 2012 mają jedynie: Katowice, Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia. W przypadku tych trzech miejsc rozpoczęły się rozmowy z prywatnymi inwestorami, którzy po rozbudowie dworców mogliby w nich i obok nich umieścić swoje powierzchnie komercyjne. Reszta dworców nie wyszła jak dotąd ze sfery projektów koncepcyjnych. źródło: RMF FM |
||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Design by SZABLONY.maniak.pl. | |||||